Voorafgaand aan het Made in Oost-Vlaanderen Live evenement van 19 oktober stellen we onze gastsprekers 7 vragen om hen beter te leren kennen. Vandaag is Dirk Perquy van Terre Bleue aan de beurt.

1. Waarin onderscheidt Terre Bleue zich van andere modehuizen?

Hetgeen Terre Bleue in de eerste plaats differentieert is de unieke mix van sprankel, kwaliteit, pasvorm en combineergemak. Dit is ons DNA en dat puren we seizoen na seizoen tot de essentie uit. Daarnaast ontwerpen onze stylistes creatieve mode op maat van het leven en het silhouet van onze klanten. Dat wil zeggen dat we onze klanten goed moeten begrijpen en steeds vinger aan de pols moeten houden. We zijn dan ook doordrongen van wat onze klanten doen, verlangen en graag dragen. We streven er dan ook naar om elk seizoen opnieuw collecties te ontwerpen die hieraan tegemoet komen.

Een tweede element waarin wij ons als modehuis onderscheiden is het feit dat wij een familiebedrijf zijn en dat we de warmte die hiermee gepaard gaat, koppelen aan een economische realiteit. We slagen erin de waarden van mijn vader en grootvader te respecteren zonder in te boeten aan professionaliteit en efficiëntie. Dat doen we bovendien in een sector waar veel emotionaliteit heerst vanwege het ontastbare en artistieke karakter van het product.

2. Wat is het leukst aan werken in familieverband? Wat is minder leuk?

Met de komst van mijn zoon, Peter, is Terre Bleue intussen reeds aan de vierde generatie toe. Mijn grootste ambitie is om ervoor te zorgen dat mijn kleinkinderen later een gezond bedrijf kunnen overnemen. Dat geeft ons enerzijds de luxe om niet aan beurskoersen te moeten denken, en anderzijds de mogelijkheid om een lange termijnvisie voorop te stellen. Is er een periode waarin er meer geïnvesteerd moet worden om doelstellingen te realiseren? Dan kunnen we daar ook mee leven en stellen we resoluut de gezondheid van het bedrijf voorop. Tel daar bovendien de warmte van een familiebedrijf bij en ik zou niet meer in een andere onderneming willen of kunnen werken.

Maar binnen een familiebedrijf kunnen er uiteraard familiale zaken om de hoek komen kijken. Zo is mijn echtgenote bijvoorbeeld manager van de ontwikkelingsafdeling en staat ze hiërarchisch onder mij in de vennootschap. Dat kan soms tot spanningen leiden bij het maken van belangrijke beslissingen. We zijn nu eenmaal mensen van vlees en bloed met tal van emoties. Hoe dan ook, daar zijn goede afspraken rond gemaakt en we weten er op een professionele manier raad mee.

3. Wat is volgens jou de opvallendste ontwikkeling in de modebranche?

Volgend jaar vieren we 80 jaar historiek binnen ons bedrijf. In al die jaren zijn er heel wat zaken geëvolueerd, maar het zou een geschiedenisboek worden als ik ze allemaal opsom. De meest recente ontwikkeling is dat het systematisch bouwen aan een merk een essentiële zaak in onze business is geworden. Het verhaal moet kloppen. Relevantie voor je consument, daar draait het om. Als mensen het niet begrijpen of het niet geloven, dan haken ze af. De evolutie van sterke collecties naar een sterk merk is voor ons een belangrijke stap geweest. Dat betekent ook dat je alsmaar meer in direct contact moet komen met je consument. Het openen van onze eigen winkels was dan ook een grote stap voor ons, een belangrijke evolutie die we hebben moeten overbruggen, na jaren een groothandelaar te zijn geweest. E-commerce is complementair aan dat verhaal. Velen zien het als een bedreiging. Wij proberen echter professioneel met de veranderingen in de sector om te gaan en de opportuniteiten te zien die deze evoluties met zich meebrengen.

4. Waar kunnen we jou ’s nachts voor wakker maken?

Dat beperkt zich enkel tot noodgevallen in het gezin. Verder zullen andere problemen zich wel oplossen. We hebben een professioneel team dat de brand kan blussen. Bovendien zie ik problemen als de brandstof tot verbetering en vernieuwing.

5. Naar welke modeontwerper kijk je op en waarom?

Als ik er één moet noemen, dan kies ik resoluut voor Dries Van Noten. Hij speelt natuurlijk in een andere liga dan ons. Wij dromen ervan om Europa League te mogen spelen, terwijl hij succesvol in de Champions League zit. Ik ben dan ook bijzonder fier dat hij Belg is. Hij slaagt er in om op lange termijnbasis rendabel te zijn en hoog modieuze producten te leveren. Bovendien doet hij dit op een heel gedreven, doch authentieke manier vol passie. Bewonderenswaardig.

6. Waar zie jij jezelf binnen 10 jaar staan?

Mijn leeftijd start al met het cijfer 6, dus dan spreken we over 70 jaar en ouder. Het operationele zal ik dan moeten lossen. Ik hoop wel nog voldoende actueel en breeddenkend te zijn om het voorzitterschap van de raad van bestuur te kunnen waarnemen. Nadenken over de lange termijnvisie van het bedrijf is immers wat ik het liefste doe. Het wordt echter de kunst om te voelen wanneer je als ceo een stap terug moet zetten. Ik ben blij een open communicatie met mijn zoon en de raad van bestuur te hebben. Zij zullen hier ongetwijfeld mee over waken.

7. Welke tip wil jij Oost-Vlaamse ondernemers nog meegeven?

Die is heel duidelijk. Om een sterk merk te worden, moet je als bedrijf een antwoord kunnen bieden op de know why-vragen. Het is belangrijk om goed na te denken over de know why en je niet te beperken tot de know how. Ondernemers zijn vaak enkel bezig met het hoe terwijl ze eigenlijk eerst het waarom moeten beantwoorden. Weten waarom je iets doet, is minstens even belangrijk als weten hoe je iets moet aanpakken. Waarom ondernemen wij, waarom maken we die collecties, wat is de zingeving voor onze medewerkers en klanten om deze kleding te brengen? Als een bedrijf geen antwoord kan bieden op die waarom-vragen, overleeft het niet op lange termijn. Een bedrijf moet namelijk relevant zijn voor zijn klanten, voor zijn medewerkers, voor de maatschappij.

Wil je meer weten? Schrijf je dan hier in voor Made in Oost-Vlaanderen Live op 19 oktober en ontmoet Dirk Perquy LIVE!