Het Gentse productiehuis A Mad Production heeft Life in the time of refuge gerealiseerd. Deze virtual reality documentaire gaat over een negenjarig Syrisch jongetje dat sinds vorig jaar als vluchteling in Finland wordt opgevangen. Dat gebeurde in samenwerking met het vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties, Nokia en het Britse productiebedrijf The Humanitarian Cooperative. “Met virtual reality wilden we de kijkers in de voeten van een vluchteling laten stappen, wat voor een zeer sterke ervaring zorgt”, zegt Thomas Maddens, medeoprichter van A Mad Production. “Ondanks dat het over de aanhoudende vluchtelingencrisis gaat, is het een zeer positief verhaal over hoop.”

“In het verleden hebben we vaak met de Verenigde Naties gewerkt en zo zijn we alsmaar meer humanitaire producties beginnen maken”, licht Maddens toe. Vanuit een humanitair probleem dat A Mad Production wil aankaarten, zoekt het productiehuis steeds naar de beste manier waarop ze mensen in een verhaal kunnen meeslepen. “Ook al stond virtual reality nog niet helemaal op het punt om verhalen te vertellen, toch wilden we er iets mee doen. Het resultaat is verbluffend. Life in the time of refuge neemt je volledig mee in de leefwereld van een vluchteling.”

De preproductie van Life in the time of refuge startte in februari 2016. De uiteindelijke productie vond tussen eind augustus en eind november plaats. Naast de VR-documentaire, werd er eveneens een audiovisuele productie achter de schermen gecreëerd. “Het is een zeer belangrijk thema en we willen er een breed publiek mee kunnen bereiken. Niet iedereen heeft een VR-headset. Daarom hebben we ook voor de gebruikelijke productie gezorgd.” Deze werd zopas gelanceerd en is via deze link te bekijken.

Het onafhankelijke Gentse productiebedrijf A Mad Production werd in 2012 opgericht door Thomas Maddens en Ellen Andries, toen het duo op de set van de kortfilm Lonely Eros, zich realiseerde dat er veel potentieel zat in een creatieve samenwerking.