AALST – Om de digitale drempel voor lokale handel en horeca te verlagen, organiseert stad Aalst Rock & Scroll. Het e-commercefestival brengt tal van lokale ondernemers en bedrijven samen op de site van de oude Rijkswachtkazerne.

“E-commerce is vandaag in België geen kleinschalig fenomeen meer. Toch zien we dat de winsten van deze nieuwe retailtendens nog teveel naar grote internationale bedrijven gaan. Lokale handel en horeca zetten die stap nog niet om hun zaak online vorm te geven. Dat willen we met dit inspiratie-event dan ook aanpakken”, klinkt het bij de dienst Economie van stad Aalst, organisator van Rock & Scroll.

Rock & Scroll richt zich tot de Aaltsterse handelaars en horecazaken. Lokale ondernemers en baanbrekende bedrijven komen tijdens het digitale festival vertellen over hoe zij aan de digitale ondernemerstoekomst kunnen meewerken. Onder meer de Aalstse bedrijven Appiness, Pastoor en Anna Pops nemen er het woord.

Lokale voorbeelden

Michel De Wachter en Jonas Cooman zijn de oprichters van Appiness. Met hun belangrijkste applicatie Spott heeft het bedrijf reeds hoge toppen geschoren. Het gaat om een applicatie waarmee gebruikers bijvoorbeeld de T-shirt die Jeroen Meus in zijn programma draagt, rechtstreeks in een webwinkel kunnen kopen. “Appiness begrijpt als geen ander welke meerwaarde een lokale ondernemer kan bieden ten opzichte van grote internationale webwinkels. Zij zullen aan de Aalsterse handelaars ook de kans geven om hun fysieke winkel te koppelen aan Spott”, klinkt het.

Tina Daem komt vertellen over haar succes in de wereld van webwinkels. Zij toont aan dat het digitale niets afdoet aan het fysieke, maar dat beiden elkaar ondersteunen. Tina Daem combineert zelf een webshop met haar zaak Anna Pops in Aalst. “Ze kent het klappen van de digitale zweep maar al te goed en komt dan ook graag uitleggen wat een lokale webwinkel meer kan te bieden hebben dan grote namen als Zalando en bol.com.”

Verder zijn ook grotere spelers zoals Belfius, Telenet, Joyn, B-post en Unizo aanwezig.