Albanese Gentenaren slaan brug tussen twee culturen

beni-e-alketaTwintig jaar geleden kwamen Arben en Alketa Molla vanuit Albanië in België aan. Het koppel had al een kind, kreeg er hier nog twee bij en leerde heel snel Nederlands.

Vandaag baten ze in Gentbrugge het reisbureau Liria Travel (http://www.liria.be) uit. “Liria Travel – Liria is het Albanese woord voor vrijheid – ontstond nadat steeds meer mensen ons vroegen om hen ons land te tonen”, vertelt de enthousiaste zaakvoerster. “Nadat we voor verschillende groepjes Belgische vrienden enkele Albanië-vakanties tot in de puntjes organiseerden, kregen we de smaak te pakken en groeide het idee om er onze job van te maken.”

Liria Travel gaat er prat op klanten mee te nemen naar het Albanië van de locals. Het land was lang zowat het laatste communistische bolwerk. Westerlingen hadden er eigenlijk niets te zoeken, maar nu biedt Liria dus de kans om deze onbekende Balkanparel te ontdekken. “We maken er een punt van eer van”, zegt Alketa Molla “om ervoor te zorgen dat al onze klanten zich tijdens hun reis ontspannen en comfortabel voelen.”

Liria biedt naar eigen zeggen reizen aan met een perfecte mix van natuur, cultuur en ontspanning. Arben Molla bedenkt, organiseert en begeleidt de Liria groepsreizen van A tot Z. Als de groep ervoor kiest om bepaalde activiteiten in het programma aan te passen, dan kan dit. Ook mag elke deelnemer bij de stadsbezoeken vrije momenten inlassen en later op de dag terug bij de groep aansluiten. Individuele reizigers krijgen van Liria Travel dan weer een volledig reisprogramma op maat.

Arben en Alketa Molla keerden na hun universitaire studies Albanese taal- en letterkunde hun geboorteland de rug toe en  prijzen zich vandaag nog altijd gelukkig dat ze Albanese Gentenaren werden. “Met veel doorzettingsvermogen en hard werken slaagden we erin hier onze weg te vinden en heel veel nieuwe vrienden te maken”, zegt Alketa Molla. “Liria Travel is voor ons een bekroning, omdat het ons in staat stelt een echte brug te slaan tussen twee culturen en om onze klanten de geschiedenis en de rijkdommen van ons land – de  laatste onbekende telg van Europa – te leren kennen.”