GENT – In principe deze week nog heropent Albert Heijn (AH) zijn winkel aan de Korenmarkt. De Nederlandse retailer deed de nodige aanpassingswerken aan de druk bezochte shop, om de consument een andere manier van betalen bij te brengen. Gent wordt daarbij gebruikt als testcase voor België.  

De voorbije weken werd de supermarkt aan de Korenmarkt geoptimaliseerd. Er werd een nieuw zelfscansysteem geïnstalleerd, het eerste voor AH in België. Met het Scan & Go-systeem kunnen klanten zelf hun boodschappen scannen aan de zelfstandige kassa’s. Bij de heropening zullen klanten via tien Scan & Go betaalpalen gemakkelijk hun producten kunnen scannen en betalen. Bedoeling is onder meer files aan de kassa te vermijden.

Albert Heijn loopt met dit concept achter op zijn collega’s. Bij zusterketen Delhaize zijn er in België al meer vestigingen waar een gelijkaardig zelfscansysteem te vinden is en ook in Nederland maakt Albert Heijn er al een tijdje gebruik van. Maar in België krijgt Gent dus de primeur voor Albert Heijn. Eerder dit jaar liet Albert Heijn al verstaan dat het Scan & Go zou uitrollen naar alle filialen waar nu al gebruik wordt gemaakt van een handscanner of scannen via de mobiele telefoon. In maart waren de vestigingen in het Nederlandse Wageningen en Amersfoort de eerste supermarkten die van die nieuwe strategie mochten profiteren.

De supermarkt van Albert Heijn op Schiphol was in 2014 de eerste die gebruikmaakte van Scan & Go en in Amsterdam is er al sinds 2015 een winkel waar zelfs enkel nog met selfscan kan gewerkt worden.