DESTELBERGEN – Het Oost-Vlaamse modebedrijf Labels by Andres, bekend van Xandres (en Hampton Bays), viert dit jaar het vijftig jarig bestaan van het bekende modemerk. Andres zelf heeft een traditie die teruggaat tot in 1927.

Het merk Xandres werd in 1968 boven de doopvont gehouden en startte als broekenlabel. Het groeide onder impuls van Isabelle Santens in de loop der jaren uit tot een totaalmerk dat bij meer dan 150 multibrand shops wordt verkocht, alsook in de eigen pilot stores en online.

Labels by Andres is volgens de laatst beschikbare cijfers goed voor een jaaromzet van ruim 31 miljoen euro en een EBITA van 0,7 miljoen. Andres mag dan wel, door de wissel van aandeelhouderschap in augustus 2016 een Frans etiket hebben, toch heeft het ook een grote autonomie verworven binnen de Franse groep Damartex. De drijvende kracht Isabelle Santens, verdween met de intrede van Damartex wel van het toneel als gedelegeerd bestuurder, maar bleef aan als creatief directeur. Dat is ze tot op vandaag nog steeds. Patrick Desrumaux is momenteel de CEO van Labels by Andres.

Nieuwe episode

Damartex zorgt nu voor een nieuwe groeifase en dat zal ook in dit feestjaar duidelijk worden met de opening van alweer een aantal nieuwe winkels. De Franse groep is beursgenoteerd maar blijft familiale waarden hanteren zoals een sterke betrokkenheid met het personeel, transparantie in de bedrijfsvoering en zeer veel aandacht voor de klanten en het product.

Andres werd in de zomer van 2016 overgenomen door de Franse Damartex Group. De overname had toen betrekking op alle activiteiten van Andres NV waar naast Xandres en Hampton Bays ook Xandresxline (voor grote maten), Labels by Andres en Andres Corporate Fashion onder vallen. Hoeveel het beursgenoteerde Damartex voor de modeonderneming heeft betaald, is nooit bekendgemaakt. De acquisitie betekende voor Damartex een uitbreiding van het merkenportfolio in het hogere middensegment. Andres haalde met de nieuwe eigenaar kennis van retail en digitale bedrijfsvoering in huis alsmede schaal- en inkoopvoordelen. De Oost-Vlaamse textielonderneming kan sinds de intrede van de nieuwe aandeelhouders ook profiteren van het internationale karakter van het nieuwe Franse moederbedrijf.