Broeikas, de koepelorganisatie van HoGent, Odisee en stad Aalst, heeft naar jaarlijkse gewoonte de Ondernemersaward uitgereikt. Daarbij brengen de studenten van beide hogescholen een stem uit voor hun ondernemende rolmodellen. Jonas De Cooman en Michel De Wachter, het duo achter Appiness, kon de Aalstse studenten dit jaar het meest inspireren.

De bekendste applicatie van Appiness is Spott. Die herkent op basis van het televisiegeluid naar welk programma wordt gekeken. “Op je smartphone duiden rode bollen aan welke producten allemaal te koop staan. Ook de kostprijs van dat alles staat erbij. Vervolgens wordt de gebruiker dan doorverwezen naar een online shop waar het product meteen aangekocht kan worden. De T-shirt van Jeroen Meus kan dus snel de jouwe zijn”, lacht Jonas De Cooman. Sinds de officiële lancering in oktober 2016 is Spott reeds een waardevolle inspiratiebron gebleken voor onder meer kleding, interieur, koken en reizen. Nu wordt Appiness ook trotse partner van Kom op tegen Kanker. “Via Spott zullen we voor en tijdens de liveshow Iedereen tegen Kanker meer informatie rond het programma aanbieden. Zo willen we de kennis van de kijker verrijken en aanzetten tot actie. Een donatieknop wordt ook voorzien”, zegt Michel De Wachter.

Jo De Bruyne van Philimonius en Carolien Van Schandevijl van Stokerij De Moor maakten op de awarduitreiking de top drie van innovatieve en geëngageerde ondernemers compleet. Ook twee student-ondernemers werden in de schijnwerpers gezet. Voor Odisee was dat DJ Veepee Laurens van Paepeghem, voor HoGent Audry Vanderstraeten van Digital Leader. Een bijzondere award voor ondernemingszin werd uitgereikt aan Tom Calloens van De Fietserij. Met de awards wil Broeikas van Aalst een broedplaats voor ondernemingszin en ondernemerschap maken.