GENT – De Gentse binnenstad fleurt de hele maand februari op met dank aan 17 horecazaken. Ze hebben gezamenlijk het initiatief genomen om hun zaak aan te kleden met azalea’s. Daarmee willen ze niet alleen zichzelf maar ook de ook de Gentse sierteelt in de kijker zetten.

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) ligt mee aan de basis van het initiatief en werkt met de 17 Gentse horecazaken samen. De Gentse etablissementen zullen de kleurrijke azalea’s een bijzondere plaats geven, afgestemd op de eigen interieurstijl. Op deze manier blijft de sombere winter wat op afstand en kan elke bezoeker al zachtjes beginnen dromen van een fleurige lente.

De bezoeker zal niet naast de opfleuring met de Gentse azalea, een product uit de Oost-Vlaamse achtertuin én erkend Europees streekproduct, kunnen kijken. De horeca-uitbater kiest zelf hoe hij de bonte bloeier, die wordt geleverd door VLAM, het best tot zijn recht kan doen komen in zijn zaak. In samenwerking met de Gentse illustratrice Eva Mouton worden ook postkaarten voorzien met verzorgingstips. Een collector’s item voor bezoekers én uitbaters.

De reacties op het Gentse ‘azalea festival’ zijn veelvuldig en bijzonder enthousiast ook. De horecazaken die de Gentse schone in de kijker plaatsen, zijn Gaston, Franz Gustav, Bar Bidon, Clouds in my coffee, Piet mood shop, Ona, Vooruit Café, Madam Bakster, Julie’s House, Alix, Gust, Faja Lobi, Balls and glory Goesting, STAM Café en Holy Food Market.