Belgen geloven niet in conjunctuurheropleving

omzet-supermarkten-stijgt-in-eerste-kwartaalUit de GfK-barometer die het Europese consumentenklimaat meet, blijkt dat Belgische consumenten er, in tegenstelling tot wat in andere Europese landen het geval is, niet op rekenen dat er een conjunctuurheropleving komt. De bevindingen van het GfK-onderzoek naar het consumentenklimaat in Europa zijn gebaseerd op een consumentenonderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie wordt uitgevoerd in alle lidstaten van de Europese Unie. Maandelijks wordt in de 28 landen een groep van ongeveer 40.000 mensen bevraagd die representatief is voor de volwassen bevolking van de EU.

In het tweede kwartaal domineerden vooral binnenlandse thema’s de krantenkoppen, met daarnaast ook aandacht voor de aanpak van terreur, de vluchtelingenproblematiek en daaraan gekoppeld, de relaties met Turkije. De aanslag in Nice en de poging tot staatsgreep in Turkije hebben ondertussen aangetoond hoe actueel die thema’s blijven en voor hoeveel onzekerheid ze zorgen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Brexit, want hoewel de financiële markten na de eerste dagen van kennelijke paniek, snel weer overgingen tot de orde van de dag, lijdt het weinig twijfel dat er rond het verdere verloop van de Brexit nog heel wat onzekerheid zal blijven.

Al bij al geeft de Gfk-barometer aan dat het algemene consumentenvertrouwen in de Europese Unie tussen maart en juni een mooie stijging heeft laten optekenen tot het tweede hoogste peil sinds maart 2008, vlak vóór het losbarsten van de financiële crisis. In België blijft het vertrouwen echter op een laag pitje branden. De Belgische consument gelooft duidelijk niet dat de opleving de komende maanden zal standhouden. Sinds maart daalden de economische verwachtingen namelijk met 6,2 punten tot – 6,7, het laagste peil sinds exact drie jaar. Ten opzichte van juni vorig jaar boekte de indicator zelfs een verlies van 25,4 punten.

Ook wat zijn inkomen betreft, is de Belg niet erg optimistisch: de inkomensverwachting steeg dan wel met 5,3 punten, maar met de teller nog steeds op -17,6 was deze indicator in juni nog steeds duidelijk negatief.

Alleen het koopgedrag steeg in juni met 13 punten tot ruim boven zijn lange gemiddelde van 0, dus de meerderheid van de Belgische consumenten vindt het wel raadzaam grote aankopen nu te doen, hoewel de indicator sinds maart nog steeds 10,5 punten verloor. Of de Belg dit daadwerkelijk zal doen, is echter twijfelachtig, gezien zijn negatieve verwachtingen wat betreft de economie en zijn persoonlijke financiële toestand.