MELLE – Brouwerij Huyghe gaat mee op Koninklijke Handelsmissie naar Canada en zal er op 16 maart een contract tekenen met hun lokale importeur Mc Clelland Premium Imports. Samen zullen ze in Québec een nieuw filiaal openen.

De Canadese markt is complex. Elk van de 10 provincies voert een eigen importbeleid. Vooral in de dichtstbevolkte steden Ontario en Quebec is dat beleid protectionistisch te noemen. Lokale alcoholische dranken zijn overal terug te vinden, maar de buitenlandse alcoholische dranken kunnen enkel worden aangekocht in staatswinkels waar het aanbod bovendien beperkt is.

Om dat probleem te omzeilen heeft Brouwerij Huyghe nu besloten om een filiaal te openen in Quebec, een primeur voor een Belgische brouwer. “Canada is vandaag onze 4de grootste exportmarkt. Het volume zat voorlopig in de andere provincies, terwijl het grootste groeipotentieel in Quebec zit”, verduidelijkt Alain De Laet, ceo van Brouwerij Huyghe. “Door de opening van een filiaal willen we binnen de 5 jaar onze huidige omzet van 1,6 miljoen euro in Canada verdubbelen. We willen dat Delirium Tremens hier verder voet aan de grond krijgt, maar gaan ook Averbode Abdijbier introduceren op de markt.”

Verschuivingen in Amerika

Ook op de derde grootste afzetmarkt, Amerika, is Brouwerij Huyghe actief bezig. De brouwerij schuift er de lokale importeur aan de kant en schakelt zelf 20 verkopers in om de sterke opkomst van lokale speciaalbierbrouwers op te vangen.

“Wij geloven nog altijd heel fel in het potentieel van de Amerikaanse markt en zijn er van overtuigd dat we de neerwaartse curve weer zullen kunnen ombuigen naar een opgaande”, aldus Alain De Laet.