Day After Tomorrow Tour toont aan dat “deep future” heel nabij is

14724647_799660456841645_4578515162756280548_nVorige week begeleidden Peter Hinssen en Steven Van Belleghem van Nexxworks uit Merelbeke tijdens “The Day After Tomorrow Tour” opnieuw een delegatie ondernemers in de regio San Fransisco om hen bewust te maken van de enorm disruptieve veranderingen die momenteel aan de gang zijn. Bij de deelnemers waren ook een aantal Oost-Vlaamse bedrijfsleiders.

Ook Katrien Devos van HR Builders – en sinds kort ook van VALUE Builders – was opnieuw van de partij en bracht op haar Facebookpagina uitgebreid verslag uit van een  weeral erg boeiende week, waarin onder meer sterk werd nagedacht over de toekomst van artificiële intelligentie en over de vraag wat er met de mensheid zal gebeuren op het ogenblik dat robots sneller zullen kunnen denken dan mensen.

“De meesten onder ons focussen op vandaag, omdat onze activiteiten van vandaag onze rekeningen betalen”, schrijft Katrien Devos. “Maar waar we van moeten wakker liggen is hoe onze bedrijven in de toekomst waarde zullen kunnen blijven bieden om de disruptie te overleven.”

Bezoeken aan onder meer  Uber, Udacity, Google, Andreessen Horowitz, Coinbase, Autodesk waren voor de deelnemers aan de tour bijzonder inspirerend. De delegatie bezocht ook een aantal startups die de jongste jaren enorm zijn gegroeid en zich hebben ontpopt tot echte “game changers”, die tien keer sneller en flexibeler zijn dan de traditionele organisaties die ze eigenlijk volop aan het ontwrichten zijn.

Katrien Devos ontdekte dat zowel de cultuur, de klant als de organisatie van “The Day After Tomorrow” sterk verschillen van waar zelfs bedrijven die bij ons behoorlijk innovatief zijn vandaag de dag nog aan denken. “Niemand praat in Silicon Valley nog over digitale transformatie of over social media”, zegt ze. “Waar het onder meer om draait is “deep machine learning”, artificiële intelligentie en software die wordt geïnstalleerd door ernaar te kijken. In Silicon Valley heerst groot optimisme dat dit echt de wereld ten goede kan veranderen.  Daarnaast is Internet of Things dé grote veranderingsfactor om echt klantgericht te werken op basis van data die door allerlei sensoren worden verschaft.”