00000ontsnHet WK veldrijden moet nog gereden worden maar het wielerseizoen op de weg is alweer begonnen. En dat betekent dat ook de renners van het project “De Ontsnapping” weer in beeld willen komen. Het gaat om een uitvergroting in polyester van de in lang vervlogen tijden populaire speelgoedrennertjes, die de voorbije twee jaar op heel wat belangstelling kon rekenen. De Ontsnapping trapte de voorbije twee jaar een indrukwekkend parcours: van de honderdjarige Ronde van Vlaanderen tot de bescheiden Witte Donderdagkoers, van De Brabantse Pijl tot de ludieke Hoge Hakkenkoers, van BMX-wedstrijden over recreatieve fietstochten tot fietsuitdagingen voor het goede doel. Met als pronkstuk hun 50 dagen lange gevecht tegen de zeegolven in Oostende dat hen de titel van ‘meest gefotografeerde kunstwerk van de zomer 2013’ opleverde.

Deze krachttoer werd geklaard met een beperkt aantal vrijwilligers en beperkte middelen. Gelukkig konden de renners rekenen op de sympathie van 15.000 supporters en de steun van Toerisme Vlaanderen, Dockx Rental, RDM Productions, G-Skin en de Belgian Button Company. Zonder dit teamwork zat De Ontsnapping er nu al lang op.  “In plaats van ermee op te houden wil De Ontsnapping een trapje hoger”, zegt Carlos Boidin van het Gentse communicatiebureau Comm’sa, dat meer aan de wieg stond van dit initiatief.. “De renners trekken naar het buitenland. Niet voor een stage, ze willen mee aan de start verschijnen van de Giro, Vuelta of de Ronde van Qatar. Ze willen in Parijs op de Seine fietsen en hun klasse demonstreren in New York en Bangkok. In eigen land bedwongen ze de Muur van Geraardsbergen, waarom zouden ze de Chinese muur niet aankunnen?” De renners van De Ontsnapping willen internationaal doorbreken om de wielersport op de wereldkaart te zetten. De koppigheid van de Flandrien zit in hun genen, maar het budget en de relaties voor een dergelijk avontuur hebben ze nog niet. “Om dit buitenlands avontuur te realiseren, maakte het team van De Ontsnapping van zijn hart een kassei en beslisten we om 20 renners van het peloton van De Ontsnapping te verkopen”, geeft Carlos Boidin aan. “Deze 20 stoere bonken in blauw, geel, groen en rood trotseerden in de zomer van 2013 de golven van de Noordzee. Per renner vragen we een prijs van 1.580 euro, inclusief btw maar exclusief transport. Met de opbrengst van deze verkoop hoopt het team zijn buitenlandse avontuur (gedeeltelijk) te financieren. We zoeken ook nog tips en inspiratie voor buitenlandse locaties, contacten, partners, sponsors … die de internationale carrière van De Ontsnapping een duwtje in de rug kunnen geven.” Heb je een grensoverschrijdende tip, zicht op sponsoring of belangstelling in de aankoop van een renner ? Mail naar info@deontsnapping.be. of bel 0485/518.933.