Sinds eind januari wordt de Wilfordkaai in Temse volledig heraangelegd. Om het bestratingsmateriaal van producent Ebema – Stone&Style uit het Limburgse Zutendaal naar de werf te transporteren, kiest aannemersbedrijf Ghemko uit Sint-Niklaas voor een wel erg efficiënte vervoersmethode. In plaats van 31 vrachtwagens in te schakelen, werd er gebruik gemaakt van het binnenschip De Oorderdam. “De binnenvaart is een ijzersterk alternatief voor de file”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Het schip werd maandag met zo’n 2.200 tegels van één vierkante meter in Zutendaal geladen, en dinsdag in Temse gelost. “Het gaat over 669 ton tegels, 74 ton goten en 24 ton boordstenen. Een totaal van 767 ton”, zegt Romain Van Steerteghem van projectaannemer Ghemko. “Het kostenplaatje van het transport over water is erg interessant. Ik geloof rotsvast dat de binnenvaart nog veel kan betekenen voor de bouwsector. Dit innovatief transport van eindproducten op pallet is een slimme keuze, goed voor mobiliteit en milieu.” Het schip heeft heen en terug een reis van 240 kilometer afgelegd. Daarmee werden 7.774 vrachtwagenkilometers minder afgelegd.

De Wilfordkaai in Temse ondergaat een volledige metamorfose. De kaai wordt, van de brug tot de Molens van Temse, omgevormd tot een promenade langs de Schelde. Deze zal beschikken over horecaterrassen, groenaccenten en parkeergelegenheid.