AALST – Op 27 februari werd in de gemeenteraad het nieuwe reglement voor de toekenning van subsidies voor middenstands- en handelsverenigingen ter ondersteuning van de detailhandel in Aalst goedgekeurd. Maar liefst 25 van de 29 ingediende projecten komt nu in aanmerking voor de maximumsubsidie van 80% van de ingediende en weerhouden kosten met een maximum van 500 euro.

De handelaars in Aalst konden tot 1 april 2018 hun projecten indienen. Uiteindelijk werden 29 aanvragen ingediend. Deze projecten werden gecontroleerd op ontvankelijkheid en nadien aan volgende beoordelingscriteria afgetoetst:

  • De meerwaarde van het project (verhouding tussen het subsidiebedrag en het voorgestelde project).
  • Het vernieuwend karakter van het project.
  • De mate van samenwerking tussen de handelaars.
  • Communicatieve impact van het project.

Het resultaat mag er zijn: maar liefst 25 projecten kwamen in aanmerking van de maximumsubsidie van 80% van de ingediende en weerhouden kosten met een maximum van 500 EUR.

Schepen van middenstand Katrien Beulens (CD&V) was aangenaam verrast door het aantal ingediende aanvragen: “Ik ben blij te zien dat er zoveel enthousiasme en creativiteit is bij onze handelaars. Deze financiële steun vanuit de stad spoort ook de kleinere verenigingen of groepen aan om initiatieven op poten te zetten die zorgen voor een grotere beleving in de stad en de deelgemeenten.”

Overzicht van de goedgekeurde projecten

1. Kinderen de Baas in de Zoutstraten: wil kinderen extra in de kijker zetten via workshops, straatanimatie, kindergrime, springkasteel, …

2. Een nieuwe wind blaast door de Zoutstraten: handelaars willen de straat een zomerse ambiance geven door guirlandes, windmolentjes in bloempotten.

3. Bekendmaking handelaars Hofstade: handelaars willen zich via een folder voorstellen en zo de lokale koopbinding versterken.

4. Goodiebags avondmarkt: handelaars willen 1000 shoppingtassen laten maken en bedrukken voor de lokale shoppers.

5. Aalstaanmijligt freewheelen we: handelaars willen een opendeur organiseren en stimuleren dat men met de fiets de verschillende handelszaken bezoekt.

6. De Connectie: willen de samenwerking tussen Aalsterse handelaars stimuleren en hun producten via een modeshow en beleving op een originele manier bekend maken bij de inwoners.

7. Braderij Hogeweg: handelaars willen inzetten op extra beleving en promotie tijdens de braderij in september.

8. Beleef kerst op de Hogeweg: extra kerstversiering aanbrengen + communicatie-acties om het project te promoten.

9. Ne sticker en ne snicker: willen alle handelaars in het centrum bezoeken en de werking van District A voorstellen en promoten. Communicatieactie via een sticker en ook aanmaak van een databestand om nadien ook gerichte communicatie te kunnen voeren.

10. Kindvriendelijke stad: kindvriendelijke acties uitwerken (tekening, zoektocht) om zo Aalst mee te promoten als kindvriendelijke stad.

11. Kermis Erembodegem: extra sfeer brengen via een coverband en wat extra publiciteit en drukwerk voorzien.

12. Etalagewedstrijd/kwis: willen een etalage wedstrijd uitwerken het tweede weekend van september. Er wordt ook de nodige animatie en drukwerk voorzien.

13. Sint Maarten in de Kattestraat: werken rond beleving op Sint-Maarten. Er worden kindertekeningen en zwarte pieten voorzien.

14. Modeshow tijdens Koop de zomer: tijdens het event ‘Koop de zomer’ zullen de handelaars concreet samenwerken via een modeshow op 2 en 3 juni en zo de verschillende handelszaken in the picture zetten.

15. Kerstactie Molenstraat rond shopping: via dit project wil men drukwerk, verpakking en kleine receptie uitwerken voor de actie.

16. Opsmukken van de Molenstraat: tijdens de kerstperiode de Molenstraat extra aankleden met kerstkransen, decoratie op de etalages.

17. Modeshow: de samenwerking stimuleren via een modeshow. Er nemen vijf verschillende winkels deel.

18. De Nieuwstraat blaast je weg: de winkelbeleving voor kinderen verhogen door in de zomervakantie bellenblazers te verspreiden onder de kinderen die samen met de ouders komen shoppen.

19. Kindvriendelijke Nieuwstraat: de winkelbeleving van kinderen verhogen. Er zal een kleurplaat uitgedeeld worden en de handelaars voorzien een cadeautje.

20. Alles Kids: kinderen laten meehelpen in de winkels, hen een blik achter de schermen gunnen en zo het beroep van winkelier promoten. Via het project wordt ondersteuning gevraagd voor promotie van het event.

21. Bezoek het elfenatelier: werken aan meer beleving in de kerstperiode. Een leeg pand zal omgetoverd worden tot elfenatelier.

22. Drukwerk zomeraffiche/najaarsspaaractie: drukwerk voorzien voor de zomeraffiche en stempels voorzien om de najaarsspaaractie te kunnen uitvoeren.

23. Nacht van de Horeca/Kelnerwedloop: de markt aankleden, een leuke fuif en ambiance voorzien. Er wordt ook de nodige promotie voorzien.

24. Meldert Bruist, winkelen onder de kerktoren: er wordt een lokale foodmarkt georganiseerd. Er worden ook optredens en de nodige promotie voorzien.

25. Kras je dorst weg: verbondenheid creëren tussen horecazaken op de Hopmarkt en handelaars uit de buurt. Via het project wil men de krasloten laten drukken en wat extra promotie voeren.