Havenbedrijf Gent is in een spiraal van goed nieuws terechtgekomen. Niet alleen DSV Solutions blijft investeren in de Gentse haven, maar ook DFDS tekent een strategisch partnerschap met het Gentse Havenbedrijf. Beide logistieke bedrijven breiden zo hun activiteiten verder uit. “Het Havenbedrijf Gent zet graag verder in op de ontwikkeling van logistiek en distributie in de haven, een sector met grote toegevoegde waarde”, zegt Daan Schalck, ceo van het Havenbedrijf Gent.

De Deense logistiek- en transportgroep DSV Solutions zal in zijn Belgisch hoofdkwartier in de Gentse haven van start gaan met de bouw van een nieuw distributiecentrum. Vorig jaar nog werd een hoogbouwmagazijn met een oppervlakte van 45.000 m² opgeleverd. De nieuwe loods en kantoorgebouwen op het huidige bedrijfsterrein in het Skaldenpark, zijn bedoeld voor verwerking van producten voor de gezondheidszorg en de farmaceutische sector. “In de Gentse haven krijgen we alle kansen om ons verder te ontwikkelen, zoals we de afgelopen twintig jaar gedaan hebben”, zegt Albert-Derk Bruin, managing director van DSV Solutions. “De ligging geeft ons troeven op vlak van mobiliteit en beschikbaarheid van medewerkers.” Het distributiecentrum wordt 35.000 m² groot. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit in de Gentse haven op 80.000 m². De werkzaamheden starten in juni en het pand zal in mei 2018 operationeel zijn.

DFDS verzorgt vandaag met drie zeeschepen zes afvaarten per week op zijn vrachtroute tussen Gent en Göteborg. In 2016 zorgde die lijn voor het transport van 2,1 miljoen ton goederen, het tweede hoogste volume ooit. Uitgedrukt in lijnmeter was dit het beste jaar ooit met 1,8 miljoen. Het strategische partnership zorgt ervoor dat vanaf de zomer van 2017 de ARK Germania als vierde schip wordt toegevoegd op deze route. Daardoor verhoogt het aantal wekelijkse afvaarten van zes naar acht om tegemoet te komen aan de groeiende nood aan capaciteit voor de klanten en als stimulans van de activiteiten in de haven van Gent. Daarnaast verruimt DFDS zijn activiteiten in de Gentse haven door voortaan met een vast schema van drie afvaarten per week containers op binnenschepen te vervoeren.