De Oost-Vlaamse retail- en modeketen e5 Mode met hoofdkantoor in Sint-Niklaas lanceert een nieuw concept op de Belgische markt. Klanten kunnen voortaan in elke winkel van e5 beroep doen op een Personal Shopper. De modeketen pakt uit met de gratis dienst om zijn klanten een service op maat te bieden en zichzelf beter te wapenen tegen de groei van online winkelen. “We merken dat veel mensen nog behoefte hebben aan advies en ondersteuning bij het winkelen”, heet het bij de winkelgroep.

Er liep al enige tijd een proefproject met personal shoppers in tien winkels. Dat bleek best een meevaller en daarom wordt het concept nu uitgerold over het hele land. Het proefproject kwam tot de conclusie dat de tevredenheidscijfers bij de klanten bijzonder hoog lagen. Praktisch komt het erop neer dat klanten de personal shopper reserveren in de winkel of via een online agenda op de website van e5. De klant kan dus zelf het  moment kiezen dat hem of haar het beste uitkomt. De personal shopper staat dan op de dag van de afspraak één uur ter beschikking van de klant. “Het gaat steeds om onze eigen medewerkers, die een specifieke opleiding hebben gekregen”, zegt Ronald Boeckx, ceo van e5.

De personal shoppers hebben niet alleen de bedoeling de service te verhogen. Ze moeten e5 ook helpen om de concurrentie aan te gaan met online winkelen. “Waar de voordelen van online shoppen vooral liggen bij het bijna oneindige aanbod, ligt de kracht van de winkels in de persoonlijke service”, zegt ceo Ronald Boeckx.

Achter e5 Mode gaat een familiebedrijf schuil. De modeketen is een vaste waarde in het Belgische modelandschap. Het bedrijf werd gesticht in 1979 en heeft 71 winkels, verspreid over heel België. e5 stelt 450 mensen tewerk. De jaarlijkse omzet bedraagt zo’n 90 miljoen euro. e5 richt zich op een doelgroep van 40-plussers en krijgt elk jaar 500.000 actieve klanten over de vloer. Het hoofdkantoor van e5 is gevestigd in Sint-Niklaas.