De Nederlandse schoenketen vanHaren, onderdeel van de Duitse Deichmann-groep, steekt de grens over en wil in ons land tientallen schoenwinkels openen. In april openen de eerste Belgische filialen in Aalst en Sint-Joris-Winge, in het najaar gevolgd door Genk. Dit gaat op 1 april ook gepaard met de lancering van de Belgische webshop, wat de ambitie van vanHaren om uit te groeien tot een echte omnichannelspeler extra benadrukt.

De Nederlandse marktleider is van plan om de komende jaren 50 tot 70 schoenwinkels te openen in ons land. Dankzij de inkoopkracht van het Duitse moederconcern Deichmann biedt vanHaren naar eigen zeggen een ongeziene prijs-kwaliteitverhouding aan. “In het middensegment zijn in België vooral kleinere schoenenbedrijven actief”, verklaart Bie Buelens, directeur België bij vanHaren. “Wij kunnen goede schoenen verkopen voor een lagere prijs dan de bestaande spelers, omdat we zoveel schaalvoordelen hebben.” De collectie wordt ook licht aangepast voor de Belgische markt, aangezien de trends anders zijn dan in Nederland.

Schoenspecialist vanHaren, in 1929 opgericht door Ivo vanHaren, werd in 1985 verkocht aan het Duitse concern Deichmann. Het Duitse familiebedrijf is met 172 miljoen paar schoenen de grootste schoenenverkoper in de wereld. Met 37.300 medewerkers in 24 landen is het Duitse concern goed voor 5,3 miljoen euro omzet. De Nederlandse schoenenketen vanHaren, met hoofdkantoor in Waalwijk, is in eigen land goed voor 142 winkels en een omzet van 160 miljoen euro.