Twee Belgische modemerken, Terre Bleue en Gigue, bundelen hun krachten om hun positie in de markt te versterken. Samen hebben ze een omzet van zo’n dertig miljoen euro. Welk bedrag met de deal gemoeid is, werd niet bekendgemaakt. “We zijn bijzonder fier dat we de krachten kunnen bundelen met een financieel gezond en groeiend Belgisch modebedrijf”, zegt Dirk Perquy, ceo van Terre Bleue. “Gigue heeft net als Terre Bleue een geschiedenis als familiebedrijf. Er heerst een bedrijfscultuur waarin dezelfde waarden centraal staan: respect, eerlijkheid en klantgerichtheid. We hebben met Gigue ook de sterke heritage gemeen: de jarenlange passie voor creativiteit, combineerbaarheid, kwaliteit en pasvorm.” Volgens Audrey Wyckmans van Gigue is de samenwerking gegroeid uit een gezamenlijke passie om vrouwen te doen stralen. “Dat we hierbij kunnen rekenen op de expertise en knowhow van Terre Bleue, is daarbij een extra troef”, aldus Wyckmans.

Terre Bleue is eigendom van de Oost-Vlaamse familie Perquy. He is de bedoeling dat beide merken (Terre Bleue en Gigue) als merken naast elkaar bestaan, met hun eigen winkels. “Ze hebben elk hun eigen plaats in de markt, met een eigen DNA, identiteit en een trouwe schare fans”, zegt Dirk Perquy. “Elk merk blijft dus zijn eigen creatieve koers varen.” Ook de twee hoofdkantoren ‑ dat van Terre Bleue in Eke-Nazareth en dat van Gigue in Aartselaar ‑ blijven bestaan. Terre Bleue neemt wel de winkels en het voltallige personeel mee over.

Terre Bleue heeft een traditie die teruggaat tot in 1938. Ceo Dirk Perquy is de derde generatie en met zoon Peter is ook de vierde generatie al actief in de onderneming. Terre Bleue, dat dit najaar zijn vijftiende verjaardag viert, heeft een geconsolideerde omzet van meer dan twintig miljoen euro. Het merk heeft zeventien eigen winkels en een webshop. De kleding wordt daarnaast ook verkocht in meer dan 300 multimerkenwinkels. Gigue is tien jaar ouder en werd opgericht door Jo Wyckmans. In 2001 kwam dochter Audrey aan het hoofd van het ontwerpteam. Gigue heeft een geconsolideerde omzet van circa tien miljoen euro, zeven eigen winkels en een webshop. De collectie is voorts ook te vinden in een honderdtal multimerkenboetieks.