Industry 4.0 wijzigt niet alleen de binnenkant van fabrieken, maar zal ook een heel andere commerciële organisatie vergen. Dat is goed nieuws voor consultancy bedrijf Forte uit Melle dat de laatste maanden steeds meer Vlaamse bedrijven over de vloer kreeg om hen de weg te tonen naar meer succes in de ‘4.0-revolutie’. “Bij veel B2B-bedrijven gaat meer aandacht naar de interne processen dan naar de markt en dat is gevaarlijk,” weet Jan Lagast, managing partner bij Forte. “Ik vrees dat sommige bedrijven pas wakker zullen worden als hun aan internet gekoppelde fabriek plots helemaal geen klanten meer heeft. Gelukkig zien we heel wat Vlaamse bedrijven nu reeds in een hogere commerciële versnelling schakelen, zodat ze klaar zijn tegen de tijd dat het echt zal beginnen stormen.”

In het voorjaar kreeg Forte reeds substantieel meer aanvragen om hen te helpen meer commercieel succes te boeken met Industry 4.0. Lagast: “Waar vroeger B2B-bedrijven eerder beperkt investeerden in sales ondersteunende marketing, krijgen we nu vragen om een merk te helpen ontwikkelen dat vertrekt vanuit een meer emotioneel doel. Er zijn dus toch al enkele Vlaamse B2B-spelers die ook op commercieel vlak 4.0-matuur aan het worden zijn, en dat is een uitstekend teken voor de toekomstige economische groei van onze regio.”

Het gaat zo snel voor Forte dat het nu dringend op zoek mag naar tien nieuwe en ervaren topspecialisten. Forte maakt zich sterk dat het de nieuwkomers zal opleiden tot experts Industrial Sales & Maketing. Managing partner Koen Persyn is daarvoor verantwoordelijk: “In de eerste plaats zoeken we een tiental ervaren industrie-experts”, aldus Persyn. “We kijken bijvoorbeeld naar voormalige sales managers, marketing managers, business unit managers en accountmanagers die zich graag zouden associëren met een groep enthousiaste topexperts.”

Op de vraag waarom zij naar Forte zouden komen, heeft Koen Persyn ook een antwoord klaar. “Veel managers hebben de grote corporate organisaties verlaten en zoeken nu hun eigen weg als zelfstandige consultant”, aldus Persyn. “Een meerderheid onder hen beseft echter dat alleen ook maar alleen is, en dat het vullen van de gaten tussen twee opdrachten een grotere uitdaging is dan zij hadden kunnen vermoeden in de periode voor hun grote sprong naar meer zelfstandigheid. Bij ons vinden zij een team dat hen opnieuw een wij-gevoel geeft, zonder de lasten van de grote firma’s. En tegelijkertijd tappen ze mee van de jarenlange ervaring en kennis die we in huis hebben op gebied van industriële sales & marketing 4.0.”