Forte uit Melle heeft deze maand haar funding-ronde succesvol afgesloten met als sluitstuk een kapitaalsverhoging van 150.000 euro voor de holdingmaatschappij Forte NV. In totaal werd meer dan een miljoen euro geïnvesteerd in deze Europese specialist in Industrial Sales & Marketing 4.0. In december was er een eerste injectie van investeringsmaatschappij Participium van 515.000 euro. Samen met een aantal externe investeerders werden er vervolgens twee dochterbedrijven Forte Institute 4.0 en Forte People 4.0 opgericht, met ook weer een totale investering van 580.000 euro.

Nu is de volledige fundraising afgerond en kan de kersverse raad van bestuur onder leiding van gedelegeerd bestuurder Jan Meynen en voorzitter Jan Lagast aan de slag om van Forte dé specialist te maken in Industrial Sales & Marketing 4.0. De naam Forte bestaat al meer dan 25 jaar. Aanvankelijk specialiseerde Forte zich in de redactie van commerciële teksten voor de typische ingenieursonderwerpen IT, bouw, logistiek, productie. Gaandeweg evolueerde het originele Forte CVBA tot een strategisch marketingagentschap voor de industriële wereld, nog steeds met redactie als essentieel onderdeel. Jan Lagast geeft aan: “In B2B is de boodschap cruciaal. In de industriële wereld met haar complexe onderwerpen is dat zeker zo. Vandaar onze focus.” Jan Meynen, die instaat voor de verkoop van Forte weet hoe belangrijk dat wel is: “Die focus komt nu goed van pas om ook tijdens de vierde industriële revolutie een topspeler te zijn.”

Forte Marketing 4.0 wil B2B-bedrijven nu helpen aan een sterk industrieel merk. Het originele marketingagentschap bestaat nog steeds en heeft nu de werknaam Forte Marketing 4.0, met een knipoog naar de vierde industriële revolutie waarin branding en marketing een belangrijke rol zullen spelen. De holding Forte NV heeft een belangrijk aandeel in Forte Marketing 4.0 verworven en heeft er het merk en de commerciële activiteiten van overgenomen. Naast dit marketingagentschap heeft Forte NV eind december nog twee nieuwe bedrijven opgericht: Forte People 4.0 en Forte Institute 4.0. Forte People 4.0 begeleidt sales & marketing managers en hun teams om meer succes te boeken. Forte People 4.0 levert ook tijdelijke specialisten. “Heel wat bedrijven hebben geen ruimte voor een voltijdse kracht en willen maar wat graag een conversation manager of een communications coordinator op basis van een dag per week,” aldus Jan Meynen. Forte Institute 4.0 tenslotte schakelt top professoren uit heel Europa in voor purpose development en mikt daarbij op de top van de bedrijfswereld. Daar blijkt grote behoefte aan te bestaan.