Begin april voert de stad Gent een nieuw circulatieplan in. Het grootste autovrije gebied van ons land zal streng gecontroleerd worden met camera’s met nummerplaatherkenning aan elke toegangsweg. “Bussen van De Lijn en taxi’s mogen er nog in, net als elektrische fietsen. Bromfietsen van het type B niet meer, toch niet zonder vergunning”, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. Horeca Gent pleit voor een overgangsfase, omdat er nog te veel onduidelijkheden zijn en er continu problemen opduiken, zoals nu voor de pizzakoeriers.

Het Gentse mobiliteitsplan neemt ook bromfietsen in het vizier in de binnenstad. Niet-vergunde bromfietsen van het type B mogen het centrum van de stad niet meer in. Veel pizzaleveranciers in de stad doen hun bestellingen op dit moment met zo’n bromfiets type B. “De leveranciers die gevestigd zijn in de autovrije zone, kunnen gewoon een vergunning aanvragen en kunnen dan blijven leveren”, aldus Watteeuw. “Voor de leveranciers buiten de zone is het ietsje anders: ook zij kunnen een vergunning aanvragen, maar zullen sowieso geen leveringen mogen doen tussen 11 en 18 uur. Met een bromfiets type B toch niet, met een bromfiets type A of een elektrische fiets is er geen enkel probleem.”

Horeca Gent pleit voor een algemeen werkende oplossing alvorens het circulatieplan in Gent in werking treedt. “Ik ben er zeker van dat binnen dit en 2 jaar alles in de plooi zal vallen”, zegt Laurens Roels van Horeca Gent. “Maar laat ons eerst wat werkt in gang zetten, en praten over de nieuwe problemen. Men zit nu met een plan dat met haken en ogen vasthangt. Elke dag duiken wel nieuwe problemen op, zoals met die pizzakoeriers. Maar ik heb de indruk dat er van bovenaf bepaald is dat die datum van 3 april heilig is en dat men die absoluut wil doordrukken. Het is alsof men het kind in het water gooit en kijkt of het zwemt, maar ik hoop dat vooraf afgesproken is wie het gaat redden.”