Gent en Google helpen ondernemers op weg naar online groei

gekpOp 22 november 2016 organiseert de Stad Gent in samenwerking met Google een groot ‘Digitaal Atelier’ in de Ghelamco Arena. Op dat gratis event kunnen ondernemers, starters, handelaars en studenten hun kennis over de digitale wereld bijspijkeren om zo hun onderneming te laten groeien. Het event past perfect in de ontwikkeling van de kenniseconomie in Gent, waarbij innovatie stimuleren en ondernemers begeleiden voorop staan.

Tijdens het Digitaal Atelier worden gratis workshops gegeven aan ondernemers, handelaars, starters en studenten die willen weten hoe de juiste digitale vaardigheden hen kunnen helpen om groei te realiseren. De laagdrempelige lessen zijn vooral bedoeld voor ondernemers die wel willen digitaliseren, maar niet weten hoe dat te doen en daardoor groeikansen missen.

Op het programma staan verschillende toespraken door experts en praktische workshops over onder andere de optimale opbouw en het beheer van een website, online zichtbaarheid en efficiënte digitalisering. Enkele Gentse ondernemers zoals Laura Verhulst van Madame Bakster, Christophe Verbeke van Piet Moodshop komen hun eigen ervaringen bespreken tijdens een panelgesprek.

Gent is volgens Venturebeat, de website die de startupscene in Europa en Silicon Valley nauwlettend in het oog houdt, dé hoofdstad van de tech startups in België. De afgelopen jaren vestigden 350 startups zich in de Arteveldestad. Onder meer Showpad en Teamleader begonnen als student-ondernemers en groeiden inmiddels uit tot belangrijke spelers op de nationale en internationale markt. Er groeit en bloeit op het vlak van technologie heel wat in Gent.

Het internet biedt veel kansen voor Belgische bedrijven. Ondernemers die de kansen van het internet omarmen, genereren twee keer zo snel nieuwe jobs en hebben 50% meer kans om producten en diensten te verkopen in het buitenland. Gentse ondernemers laten de groeikansen die het internet biedt nog te vaak liggen. Als we de cijfers voor België vergelijken met Nederland, dan zien we dat ons buurland veel beter scoort. Ondernemers die hun digitale activiteiten niet optimaal benutten zien een deel van hun potentiële omzet dan ook naar Nederland vloeien.

“Als we het concurrentievermogen van de Gentse ondernemingen op peil willen houden, dan moeten we volop investeren in een slimmere manier om meerwaarde te creëren”, zegt brugemeester Daniel Termont (foto). “Kennis en innovatie zijn daarvoor de basisingrediënten. Daarom ondersteunt de Stad Gent het Digitaal Atelier van Google.”

Termont zal overigens samen met schepen van Ondernemen Mathias De Clercq en directeur van Google België Thierry Geerts de training openen met een welkomstwoord