SINT-NIKLAAS – Sportieve en gezonde ambities najagen is niet vanzelfsprekend, maar daar wil The Nudge Company met de lancering van de app Give a Nudge graag een handje bij helpen. “Gebruikers kunnen elkaar virtuele uitdagingen geven en elkaar stimuleren om door te zetten. Bovendien kan men er een prijs aan vasthangen, wat het extra motiverend maakt”, zegt bedenker Dennis Van Cotthem.

Give a Nudge is een revolutionair concept voor mensen die een origineel en persoonlijk cadeau willen geven. Gebruikers kunnen hun vrienden of familie een straffe uitdaging geven uit verschillende categorieën zoals lopen, lifestyle en gezondheid, doe het zelf en vrijwilligerswerk. “Maar ze kunnen ook zelf een uitdaging verzinnen.” De tijd die men krijgt om de uitdaging te voltooien, wordt eveneens door de uitdager gekozen. Voorts kan er nog een geschenk aan de uitdaging worden gekoppeld in de vorm van een waardebon.

De uitdaging

Daarna is de uitdaging klaar om verzonden te worden. De uitgedaagde ontvangt een QR-code die gescand moet worden en dan begint de klok te tikken. “Aan de hand van een virtuele chatbox kunnen vrienden en familie de uitgedaagde aanmoedigen om de uitdaging succesvol te doorstaan. Dat kan tellen als steun”, vertelt Dennis Van Cotthem.

Niet alleen de uitgedaagden, maar ook heel wat hulpbehoevenden in de maatschappij kunnen die steun bovendien gebruiken. “Wanneer de uitdaging tot een goed einde is gebracht, krijgt de uitgedaagde de waardebon. Slaagt die niet? Dan krijgt hij of zij nog twee derde van het totale bedrag. Het andere deel gaat naar een goed doel dat de uitgedaagde zelf mag kiezen.” The Nudge Company steunt met de app zeven goede doelen. Het gaat om Child Focus, Stichting tegen Kanker, Mercy Ships, Make-A-Wish, To Walk Again, SOS Kinderdorpen en het Rode Kruis.