Er zijn nieuwe records gevestigd in de Gentse Haven. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Havenbedrijf Gent naar het gebruik van alle vervoersmogelijkheden naar en vanuit het achterland in 2016. Het aandeel van goederentransport over de weg heeft nog nooit zo laag gestaan, terwijl het vervoer over het water opnieuw de hoogte in gaat.

Het vervoer van en naar het achterland over de weg komt op een aandeel van 34%. Dit is 6% minder dan in 2010, het laagste peil ooit in de transportgeschiedenis van de haven van Gent. Met 11,9 miljoen ton laat ook het aantal vervoerde tonnen een laagterecord optekenen. De grootste oorzaak van die daling is het toenemende gebruik van de binnenvaart. Die had vorig jaar een aandeel van 55% van het totale achterlandverkeer, een toename van 5% sinds 2010. Het transportrecord over het water wordt zo voor het tweede jaar op rij verbroken. Het aandeel spoorvervoer tussen het achterland en de haven daalt ook lichtjes, met 1%. Het spoor neemt een aandeel van 11% in. In vervoerde tonnen wordt de kaap van de 5 miljoen ton voor het eerst overschreden.

Het Havenbedrijf Gent wil het gebruik van het binnenschip als duurzame transportoplossing blijven stimuleren, wat aansluit bij het beleid van Vlaanderen en Europa. Dat doet het onder andere door te investeren in aangepaste infrastructuur. Zo worden nieuwe kaaimuren gebouwd, aanlegsteigers verlengd en wordt het aanmeren van binnenvaartschepen in de dokken veiliger gemaakt. Tegen 2020 streeft het Havenbedrijf 15% vervoer over het spoor na en een aandeel van 35% over de weg. Voor beide gevallen zit het nu onder dat streefdoel. De beoogde 50% via binnenvaart werd in 2016 voor de vijfde maal overschreden.