Niko, de marktleider in slimme elektrische installaties met vestiging in Sint-Niklaas, liet een onderzoek uitvoeren naar het woonvoorkeuren van jongvolwassenen. Daaruit blijkt dat de 47 procent van de 25-34-jarigen een slim huis wil. Het gaat over een woning die ze mobiel kunnen bedienen en waarmee zelfs gecommuniceerd kan worden. “Twintigers en dertigers zijn met hun gsm opgegroeid en doen er vandaag bijna alles mee”, licht Stijn Melis, productmanager bij Niko, toe.

“Hun huis kunnen aansturen en opvolgen met hun smartphone, lijkt voor deze jongvolwassenen een logische volgende stap. Niet alleen omdat ze graag mee willen zijn met de nieuwste technologieën, maar ook omdat ze comfort belangrijk vinden”, zegt Melis. Verder toont de studie aan dat 33 procent interesse heeft om slimme technologie in huis te installeren. Niko heeft daarvoor de slimme schakelaar ontwikkeld. “Mensen kunnen in hun bestaande woning van elke elektrische installatie een slimme installatie maken die volledig kan worden afgestemd op je voorkeuren. Zo kan je bijvoorbeeld een weekkalender instellen. Met onze Niko Home Control kan je dan weer alles vanop één centrale plek bedienen.”

Niko produceert oplossingen voor schakelmateriaal, toegangscontrole, lichtsturing en huisautomatisering. Het bedrijf uit Sint-Niklaas stelt meer dan 630 medewerkers tewerk en realiseert een jaarlijkse omzet van meer dan 125 miljoen euro. Momenteel heeft Niko vestigingen verspreid over België, Frankrijk, Nederland, Slowakije en Denemarken. Niko stelt Niko Home Control en de slimme schakelaars voor op Batibouw in Brussels Expo.