ZWIJNAARDE – Hoe zou het de leden van The Birdhouse, die het veilige nest van de Gentse start-up accelerator reeds enige tijd geleden verlieten, nog vergaan? Ik zocht ze op en vroeg het hen. Fabrice Guillermin (23) en Jelle Van Roosbroeck (30) van Kadonation kwamen met een innovatieve manier om groepsgeschenken te geven. Hun platform telt intussen, anderhalf jaar later, bijna 15.000 gebruikers.

Iedereen kent het wel: een collega neemt afscheid en er wordt samen gelegd om een cadeau te kopen. Eén persoon bewaart de envelop en iedereen komt zo onopvallend mogelijk zijn bijdrage afgeven. Degenen zonder cash op zak moeten voorgeschoten worden. Tenslotte moet er gekozen worden wat er met het ingezamelde geld gekocht wordt waarna de ongelukkige hier nog eens om moet in de winkel.

Digitale groepspot

Dit hele gebeuren wordt door Kadonation gedigitaliseerd. Via hun platform kan je heel gemakkelijk een online groepspotje opstarten en mensen uitnodigen om hun bijdrage te leveren aan het cadeau. Het geld in deze digitale portefeuille kan vervolgens op verschillende manieren worden besteed. Zo werkt kadonation samen met bedrijven als Zalando, Bol.com, Coolblue, AS Adventure en ZEB.

“We maken gebruik van het aanbod van de grote retailers. Op die manier kunnen we een heel uitgebreid gamma aan cadeau’s aanbieden en is er voor ieder wat wils”, vertelt Fabrice. “We bieden de Kadonation cadeaubon, waarin al deze retailers gebundeld zijn, trouwens ook aan als individueel geschenk.”

Sterke groei en twee kapitaalrondes

Fabrice en Jelle maakten deel uit van de eerste lichting van The Birdhouse en zagen hun platform het voorbije jaar enorm groeien. “Toen we The Birdhouse verlieten hadden zo’n 400 mensen ons platform al eens gebruikt. Dit waren voornamelijk kennissen en familie. Intussen zitten we aan bijna 15.000 gebruikers”, aldus Jelle.

Kadonation heeft ook twee succesvolle kapitaalrondes achter de rug. Een eerste vond plaats in januari 2017, net na het Birdhouse traject, waarmee ze 250.000 euro ophaalden. Een investering door onder meer Luc Van Mol (ZEB) en Harry Demey (LDV United). Ook de tweede kapitaalronde, die maar liefst 750.000 euro bedraagt, is bijna voltooid.

Groeien in Nederland

“We hebben nog een lange weg te gaan, maar de toekomst ziet er alleszins rooskleurig uit. Tot nu toe is al het geld op gebied van marketing naar België gegaan. Met de nieuwe middelen kunnen we nu ook grote campagnes opzetten in Nederland en ons team uitbreiden. Op korte termijn willen we graag de kaap van 2 miljoen gebruikers in België bereiken, daarna trekken we met het concept verder naar andere landen.”

Netwerken is cruciaal

“Het allerbelangrijkst wat we binnen The Birdhouse geleerd hebben is netwerken. Via hun netwerk hebben we investeerders gevonden, maar kregen we ook toegang tot bepaalde cadeaupartners. Het is op zoveel vlakken cruciaal om te groeien.”

Eindejaarsfeesten

Kadonation wil collega’s via de bedrijven laten kennis maken met het platform in de hoop dat ze het ook voor privé-situaties zullen gebruiken. “Op die manier willen we tijdens de komende eindejaarsfeesten een belangrijke rol spelen in de cadeau’s van zowel bedrijven als privépersonen”, besluit Fabrice.

 

 

Ben jij ook klaar om je start-up of scale-up naar een volgend stadium te brengen? Meld je dan aan voor het acceleratorprogramma van The Birdhouse!