HoGent en UGent hebben de handen in elkaar geslagen in een project rond employer branding. De onderzoekers gingen na hoe bedrijven en organisaties op een praktische manier getalenteerd personeel kunnen aantrekken, en behouden. “Employer branding is een krachtig wapen in de strijd om talent. Als het concept op gefundeerde wijze wordt toegepast, is het de ideale manier om werknemerstalent aan je bedrijf te binden”, klinkt het bij dr. Eveline Schollaert van HoGent.

Het onderzoeksteam, bestaande uit dr. Eveline Schollaert, Bart Van Themsche en Gerd Jacobs van HoGent en dr. Greet Van Hoye van UGent, is van mening dat er een talentenoorlog zit aan te komen. “Enerzijds door de vergrijzing van de beroepsbevolking, anderzijds door de evolutie naar een modernere arbeidsmarkt, waar jobhoppen niet vreemd is. Employer branding wordt dus essentieel voor bedrijven. Sollicitant wordt meer en meer koning. Kandidaten zullen steeds meer overtuigd moeten worden om voor jou te komen werken en te blijven werken”, legt Bart Van Themsche uit. “Het gaat om het creëren en managen van een aantrekkelijk en onderscheidend werkgeversimago, zowel bij huidige medewerkers als potentiële sollicitanten. Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat jou onderscheidt en definieert als werkgever, hoe aantrekkelijker je bent voor geschikte personeelsleden. Dat vertaalt zich bovendien in een concurrentievoordeel.”

Parallel aan het toegenomen belang van employer branding staat de groei van wetenschappelijk onderzoek ernaar. “Onderzoek leert ons dat medewerkers door tastbare kenmerken van een job, zoals ontwikkelingsmogelijkheden en het loonpakket, worden aangetrokken, maar ook door symbolische waarden zoals eerlijkheid en menselijkheid”, zegt dr. Eveline Schollaert. De wetenschap geeft een inzicht over hoe employer branding gefundeerd kan worden aangepakt. “We hadden de ambitie om een methodiek te ontwerpen die deze kloof tussen wetenschap en praktijk overbrugt.”

De aanpak en resultaten werden vervat in het boek De strijd om talent: Employer branding in theorie en praktijk. Dat werd tijdens een seminarie in Gent voorgesteld. Daar werd ook de gratis e-tool gelanceerd, die ondernemingen en consultents concrete ondersteuning bij het uitwerken van een employer branding strategie biedt.