GENT – I-MOTION Shipping is de eerste shipping line die Gent met containerschepen verbindt met het Verenigd Koninkrijk. De Gentse North Sea Port is historisch gezien een bulkhaven, maar met deze containerverbinding brengen ze ook containers naar Gent en halen zo trucks van de weg af.

Op maandag 28 mei varen de eerste twee schepen vanaf het Kluizendok in Gent af. Vanaf dan zullen meer dan 60.000 containers jaarlijks geïmporteerd worden via deze lijn die Interface Terminal Gent met ABP Port Hull en London Thamesport verbindt. Hiermee ontsluit I-Motion het potentieel om België met het noorden en het zuiden van het Verenigd Koninkrijk te verbinden door middel van een short-sea container service die drie keer per week uitvaart.

Kade-tot-kade

I-Motion Shipping is een joint venture van Gentse ondernemers dat kade-tot-kade diensten aanbiedt voor containers die door de schipper zelf worden beheerd. Doordat ze zelf niet beschikken over een vloot aan containers, kunnen ze meer flexibiliteit bieden en een volstrekte neutraliteit garanderen naar de container operatoren toe.

Nicheproduct

“Er is vraag van onze intermodale klanten om geografisch dichter bij de markt te staan van de transportsector van vandaag, gekend voor zowel een tekort aan bestuurders, als voor verzadiging van haven en wegen. Interface Terminal Gent maakt het verschil als een unieke 4-modale infrastructuur en opslagplaats om cargo flows te stroomlijnen”, aldus Filip Slock, Managing Director van I-Motion Shipping.

Collega en mede-Managing Director Johan De Raeve vult aan: “We beseffen dat dit een ambitieuze samenwerking is in een reeds competitieve markt, maar we willen benadrukken dat I-Motion Shipping een nicheproduct is dat niet interfereert met de traditionele kortevaartdiensten.”