Indrukwekkende wake-up call van Peter Hinssen bij HR Builders

0000000000000hinssenHR Builders, dat vanop een Gentse kantoorboot opereert onder leiding van captain Katrien Devos, vierde op 31 maart zijn zevende verjaardag. Het bedrijf werd inderdaad in 2008 opgericht en heeft als specialist in HR interim management ondertussen nationaal en internationaal een behoorlijk indrukwekkend parcours afgelegd. “Ik kijk niet zo vaak naar de cijfers, omdat ik ondernemen met passie belangrijker vind”, zei Katrien Devos tijdens het verjaardagsontbijt. “Toch kan ik met enige trots melden dat in maart voor HR Builders in totaal 50 mensen aan de slag waren, van wie 14 met een opdracht in het buitenland.  Als we onze huidige ontwikkeling kunnen voortzetten, zou het kunnen dat we over afzienbare tijd net als in Gent ook een kantoorboot  in Parijs hebben. Ik begin toch al voorzichtig uit te kijken waar we die precies op de Seine zouden kunnen leggen. ”

De genodigden mochten daarna meer dan een uur op het puntje van hun stoel luisteren naar Peter Hinssen, onder andere oprichter van Nexxworks uit Zwijnaarde, maar vooral bevlogen ondernemer en ondertussen internationaal bekend als vermaard spreker. Zijn schitterende betoog sloot hij af met de boodschap dat het in ondernemersland uiteindelijk allemaal om “P&L” draait. En die letters staan dus niet voor “Profit & Loss”, maar wel voor “Passion & Leadership”.

Ondertussen had hij in een wervelend betoog, waarin hij het uiteraard over de technologische ontwikkelingen en “connected living” had en dat hij met heel wat data doorspekte, getoond wat efficiënte storytelling doet: voor connectie tussen mensen zorgen met een verhaal dat echt blijft hangen. Hij raakte zijn publiek met verwijzingen naar zijn ingenieursstudies en zijn eerste werkdag bij Alcatel, die gekenmerkt was door een overvloed aan informatie over de hiërarchische structuren die ook vandaag nog bij veel bedrijven niet verdwenen zijn. Maar ook door te zeggen dat het best wel eens zou kunnen dat zijn nu 11-jarige zoon gezien de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s misschien nooit een rijbewijs zal nodig hebben.

Hij raakte zijn publiek door te vertellen over de mission statement van Microsoft in 1975 die draaide rond “een computer op elk bureau en in elk huis” en die toen werd ervaren als een “weird” idee dat eigenlijk alleen kon komen uit het brein van iemand die te veel crack had gerookt, omdat computers toen nog ongeveer even groot waren als de kantoorboot van HR Builders.  Hij raakte zijn publiek toen hij vertelde over hoe Elon Musk binnenstapte bij Aérospatiale en daar boudweg vroeg of hij een raket kon kopen. Het zijn maar enkele voorbeelden uit zijn verhaal dat vooral ook een wake-up call was, voor alle ondernemers en organisaties, als ze er willen voor zorgen dat de disruptie hen niet wegspoelt.

“De eerste de beste coole gast die je in de metro onder een hoodie verscholen ziet of de eerste de beste meid op sneakers is vandaag in staat om een hele industrie omver te blazen”, zegt Hinssen. Bedrijven beginnen dat volgens hem wel beter te beseffen, maar ze zijn zich nog te weinig bewust van de snelheid waarmee alles verandert. De grootste uitdaging bestaat er volgens hem voor organisaties dan ook in om opnieuw vloeibaar te worden en om te kiezen voor een heel ander leiderschap dan het traditionele. Zelfs Microsoft ontsnapt daar niet aan, want het maakt geen deel uit van de G-5 van de GAFAA (Google, Apple, Facebook, Amazon en Alibaba), die de wereld op hun kop hebben gezet.

CEO’s moeten volgens Peter Hinssen doen wat muzikant en zanger Prince jaren geleden deed, toen hij erop wees dat hij niet langer met die naam wilde aangesproken worden maar wel met het symbool dat stond voor TAFKAP: the artist formerly known as Prince: ze moeten op een andere manier hun leiderschapsrol invullen en zich bewust zijn van het feit dat dit moet met een andere organisatiestructuur. “Het draait voor organisaties niet om het vinden van talent, geld of competenties maar om erin te slagen zichzelf opnieuw uit te vinden. En dat kan in de eerste plaats door te opteren voor een andere, veel minder strakke organisatiestructuur.”

Mary Barra, de eerste vrouwelijke CEO van General Motors, werkte 29 jaar keihard om de positie van CEO te bereiken in dat mannenbastion en in haar tweede week zag ze zich genoodzaakt 23 miljoen wagens terug te roepen, omdat bij ongevallen met de wagens van GM 173 mensen waren gestorven. Niet omdat GM geen talentvolle ingenieurs had, niet omdat GM geen goede designers had, niet omdat GM niet wist hoe het de vinger aan de pols van de markt moest houden, maar wel omdat het bedrijf verzand was in een vermolmde organisatiestructuur die er uiteindelijk toe leidde dat al die wagens, die dus niet goed voor de dienst waren, toch op de markt waren gebracht.

De toekomst is volgens Peter Hinssen bijzonder uitdagend – hij verwees naar het feit dat zelfrijdende trucks wellicht meer dan 400.000 jobs zullen doen verdwijnen bij pakjesbedrijf UPS – maar tegelijk biedt ze ook kansen, ook aan bedrijven uit traditionele sectoren, zoals wordt bewezen door de turnaround die Walt Disney de jongste vijf jaar aan het realiseren is. En dat is het goede nieuws: voor mensen die met passie en leiderschapskwaliteiten blijk geven van een echte ondernemingsgeest blijven tientallen mogelijkheden open liggen.