GENT – Begin maart lanceerde Sara Van Steenkiste haar eigen modemerk Kimono Belge. Hiermee wil ze de authentieke kimono, zoals hij gedragen wordt in Japan, herlanceren in onze Westerse cultuur. Intussen werkt ze volop aan een herst- en wintercollectie. Sara startte met volstrekt unieke custom-made kamerjassen, maar wil nu meer zelf bepalen wat er op de markt komt. De collectie wordt ook uitgebreid met kleedjes, jasjes en bloesjes.

Sara Van Steenkiste is een ondernemer in hart en nieren. 4 jaar geleden zette ze de eerste stap door op zelfstandige basis het freelance administratiebureau Mini Office te beginnen. Als dochter van een zelfstandig verzekeringsmakelaar kreeg ze het ondernemen met de paplepel mee. Het creatieve heeft ze dan weer eerder van haar moeder die naaister was in een atelier in Deinze.

Met Kimono Belge realiseert Sara haar kinderdroom. De collectie wordt volledig in België ontworpen en geproduceerd met hoogwaardige stoffen in een kleine oplage, zodat de stukken nog steeds uniek blijven. De actie Woman Up by Contrex selecteerde Kimono Belge als eerste ondernemersproject dat gedurende de opstart ondersteund werd met een crowdfunding campagne, expertise, communicatie en een financiële toelage.

Van custom-made tot collectie

Sara is intussen volop bezig met de uitwerking van een volledige herfst- en wintercollectie. Deze bevat naast de typische kimono kamerjas ook gewone kledingstukken zoals kleedjes, jassen en bloesjes, allen geïnspireerd op het Japanse kledingstuk. Daarnaast wil Sara ook specifiek focussen op een trouwcollectie.

Momenteel zijn de kimono’s reeds te vinden in enkele boetieks en lifestyle stores in Gent, Oudenaarde en Wommelgem. Er wordt ook volop werk gemaakt van de opstart van een eigen winkel in Gent. Al zijn deze plannen pas voor de zomer van 2019. “In het begin wilde ik elke kimono custom-made maken volgens de specifieke wensen van de klant, maar al snel bleek dat mensen niet graag zo veel keuze krijgen. Ze zien het liever afgewerkt op een kapstok hangen”, vertelt Sara ons.

Toch noemt Sara zichzelf niet graag een modeontwerpster. “Ik noem mij eerder een modeonderneemster”, lacht ze. “Het is een droom die ik altijd op de lange baan geschoven heb, maar ik ben intussen 36 jaar en vond dat het tijd was om de sprong te wagen. Het belangrijkste is gewoon er durven voor gaan en je hierbij laten omringen door mensen die in jou geloven en als een blok achter je staan.”