Koen Denolf: “Dit zijn de beste drie content marketingtips voor de kmo”

koendenolfOp 22 november wordt vanaf halfvijf in het Huis van de Automobiel in Brussel het boek “Content Marketing – Van marketeer tot uitgever” voorgesteld. Het is geschreven door Michel Libens, Bart Lombaerts, Wouter Temmerman en Koen Denolf (foto)van het Gentse bureau The Fat Lady.

“Marketeers hebben het niet onder de markt”, legt Koen Denolf uit. “De moderne consument is mondig, staat kritisch tegenover reclame en verwacht van merken meer dan enkel traditionele productpromotie. Om de aandacht van dat veeleisende publiek te trekken, is contentmarketing aangewezen, met sterke content die vertrekt vanuit de informatiebehoefte van de consument en die daarom veel minder intrusief werkt dan reclame.”

Volgens uitgever Lannoo verheldert het handboek op een overzichtelijke manier alle belangrijke aspecten die voor een geslaagde contentmarketing nodig zijn: van de organisatie van de marketingafdeling over de productie en de distributie van content tot de mogelijkheden om te automatiseren en te analyseren. Het is gelardeerd met voorbeelden en cases en reikt de marketeer praktische tips, templates en actieplannen aan om meteen aan de slag te gaan. Exclusief voor de lezers van Madeinoostvlaanderen, zet Koen Denolf, die onderstreept dat efficiënte contentmarketing ook voor kleine en middelgrote ondernemingen met een beperkt budget bereikbaar is,  de drie belangrijkste inzichten en skills uit het boek op een rijte.

Hij stipt aan dat ondernemers in de eerste plaats voor ogen moeten houden dat het over de klanten gaat en niet over hen. “Contentmarketing vertrekt steeds vanuit het profiel en de noden van je publiek. Informeren om te helpen is de boodschap. Zo was ik een tijd geleden in een Spaans restaurant in Rotterdam, waar ik na een lekkere maaltijd bij de rekening een mooie kaart kreeg, met daarop de oorsprong van het gerecht dat ik net had gegeten en het recept hoe ik het zelf kan klaarmaken. “Je geeft toch geen recepten weg,” zouden veel restaurateurs zeggen. Die kaart staat nog steeds op een schap in mijn keuken en ik draag het restaurant voor altijd een warm hart toe. Het succes van makeover programma’s als ‘Zo man, zo vrouw’ is op dezelfde leest geschoeid. Veel mensen twijfelen immers over hun garderobe. Als kledingzaak kan je daarop inspelen door late night shopping met een personal styler aan te bieden aan de klanten. Dat is ook een vorm van contentmarketing.”

Investeren in kwaliteit is de tweede belangrijke tip die de co-auteur van het boek meegeeft. “Omdat er al zoveel content is, moet je niet alleen kijken naar waar je doelpubliek nood aan heeft”, zegt Koen Denolf, “maar ook naar wat er al bestaat. Als iedereen inzet op recepten, is het allicht een goed idee om iets anders te doen, of recepten te maken die een dergelijke twist hebben, dat ze weer uniek worden. Ga in ieder geval verder dan louter in te spelen op de evidente onderwerpen, die je verkrijgt via een analyse van de meest gemaakte online zoekopdrachten van je klanten. Kwaliteit kan ook liggen in de vorm. Heb je al video geprobeerd? Of kan je je publiek aan het werk zetten om op Instagram foto’s te plaatsen van de vakanties die je organiseert? ”

Tot slot benadrukt hij het belang van de inspanningen om ervoor te zorgen dat de content ook effectief gezien wordt.  “Niets is zo erg als kwalitatieve content, waar veel tijd ingestoken werd, maar door niemand gezien wordt. Voor KMO’s zijn sociale media interessante kanalen om hun content op te verspreiden. Je ziet bedrijven die heel mooie en interessante blogposts schrijven en die promoten via platforms als Facebook en LinkedIn, maar die worden eigenlijk maar zelden gezien. In een wereld waar meer en meer merken inzetten op content, is het uiterst belangrijk om niet alleen content te maken die boven de middelmaat uitsteekt, maar ook om extra inspanningen en investeringen te doen om die content te laten opmerken.”

Meer info: http://www.vanmarketeertotuitgever.be