Voor de 80ste verjaardag van FEVIA, de Federatie van de Belgische voedingsindustrie, en de 150ste verjaardag van peperkoekproducent Vondelmolen, bezocht Zijne Majesteit Koning Filip dinsdag de productiesite van Vondelmolen in Lebbeke. De vorst ontdekte er niet alleen één van de typisch Belgische succesproducten, maar ook hoe de voedingsindustrie omgaat met uitdagingen, zoals het consumentenvertrouwen, eerlijke relaties in de voedingsketen en tewerkstelling in de huidige context van digitalisering.

FEVIA en Vondelmolen onderstreepten het engagement om samen de sterktes van Belgische voeding uit te dragen in binnen- en buitenland. De sector doet dat met het merk Food.be – Small country. Great food., dat onder auspiciën van toenmalig Prins Filip in 2013 in Los Angeles gelanceerd werd. Sinds de lancering van het promotiemerk Food.be, kende de Belgische voedingsindustrie een verdere groei. “Het kwaliteitsimago en de innovatie van Belgische producten, zoals de peperkoek van Vondelmolen, doet de vraag naar Belgische voeding wereldwijd groeien.”

Al 150 jaar verwent Vondelmolen, een Belgisch familiebedrijf van de vijfde generatie, haar klanten met heerlijke peperkoek, gemaakt volgens aloude familierecepten. “Daardoor is Vondelmolen uitgegroeid tot de grootste producent van peperkoek in België en top 3 speler in Europa”, zegt algemeen directeur Jo Dekeyser. Vondelmolen produceert inmiddels 7.000 ton peperkoek per jaar en dit met een 90-tal enthousiaste medewerkers. “Nog steeds op dezelfde plaats waar het 150 jaar geleden allemaal begon. 60 procent van deze productie is bestemd voor export. Niet alleen naar de buurlanden, maar ook tot in het verre Japan. Vondelmolen produceert een ruim assortiment onder het eigen merk Vondelmolen, maar daarnaast zijn we tevens gespecialiseerd in het produceren van huismerken of private labels.”