000000bartvpBryo, het project van Voka dat jonge mensen begeleidt naar ondernemerschap – organiseert opnieuw de Bryo Award uitreiking.Op zaterdag 31 januari 2015 geeft de organisatie het startschot van het nieuwe jaar. Maar dan wordt ook nog eens teruggekeken op het voorbije jaar en gaat veel aandacht naar de jonge starters die ondanks alle moeilijkheden aangeven dat er in Vlaanderen nog altijd  heel veel ondernemerstalent is.

De uitreiking van de Bryo awards, waarvoor nog tot 23 januari kan worden gestemd via de site www.bryo-events.be  zet dat extra in de kijker. De afgelopen dagen zetten we al Zonen 09, Multiminds en Next Apps uit respectievelijk Gent, Aalst en Eksaarde in de kijker omdat ze in één van de categorieën kandidaat zijn om de award in de wacht te slepen. In de categorie  Bryo Rookie is ook LabArt genomineerd. Het bedrijf opereert weliswaar vanuit Brugge, maar het heeft duidelijke Oost-Vlaamse roots.

 LabArt is een jong farmabedrijf dat in juni  2014 is opgericht door een team van Vlaamse apothekers – Bram Van Peteghem, Valérie De Troyer en Mario Debel – en financiële man  Michaël Vervisch. LabArt staat voor Laboratoire Artisanal en is een uniek retailconcept in de Belgische apotheek.

“Ik behoor tot de vierde generatie van een echt apothekersras”, zegt Bram Van Peteghem. “Ik ben opgegroeid tussen de pillen en de pillendraaiers. De apotheker van oudsher is een bereider van producten én een verstrekker van medisch advies. De zelfstandige apotheker van vandaag kampt echter met dalende marges en omzet en is steeds minder in staat om traditioneel medisch advies te versterken door een eigen gamma producten te adviseren aan hun patiënten. Onze formulaties worden ontwikkeld door ons netwerk van zelfstandige apothekers en LabArt zorgt voor de notificatie, de productie, de gepersonaliseerde packaging en labelling. LabArt’s oplossing creëert het noodzakelijke schaalvoordeel en versterkt tegelijk het artisanale en authentieke imago van het apothekersberoep. Bovendien proberen wij dit uiterst ecologisch uit te rollen onder het zero waste shopping concept. Vandaag is de apotheker een speelbal van grote internationale spelers en een beschermd verkooppunt voor hun producten. Deze multinationals ontwikkelen de producten zonder hierbij de raad in te winnen van dé medische adviesverleners on the field bij uitstek, de apothekers! Wij gaan dat tegen en grijpen terug naar de kerntaken van de apotheker!”

LabArt biedt een totaaloplossing aan de zelfstandige apotheker die zich wil onderscheiden door een eigen gamma adviesproducten aan te bieden aan zijn patiënten; om op die wijze zijn kerntaak als medisch adviesverlener te versterken.

Concreet bouwt LabArt een netwerk van zelfstandige apotheken uit die samen een gamma degelijke huisbereidingen ontwikkelen en deze adviseren in hun apotheken in het authentiek LabArt design.Op amper 6 maanden tijd groeide het LabArt netwerk van meer dan 50 apotheken uit in 4 verschillende provincies en werden er meer dan 7. 500 producten verkocht