GENT – Sneller, lichter, gestroomlijnder en met meer autonomie dan de huidige generatie vaartuigen. Dat is waar Liso Yachts naartoe wil. De Gentse botenbouwer schudt met de AQUAMERE 750 GT de markt van elektrische boten flink door elkaar.

De huidige generatie elektrische boten zijn gebouwd voor benzine of diesel, waar een elektrisch systeem in geplaatst wordt. De enkelingen die wel als elektrisch vaartuig ontworpen zijn, zien er dan weer futuristisch uit en zijn bijzonder onpraktisch.

“We willen duurzaamheid en design verzoenen. We bouwen aan een elektrisch jacht met een gewicht van maximaal 1.000 kilogram in plaats van de gebruikelijke 2 tot 3 ton”, zegt Dirk De Munter, oprichter van Liso Yachts. “In combinatie met de gestroomlijnde vorm zorgt dat voor een extra lage weerstand. Het elektrisch jacht zal daardoor een pak sneller zijn en een veel grotere autonomie hebben dan de huidige modellen op de markt.”

Dirk De Munter ontwierp de AQUAMARE 750 GT met de oprichter van ingenieursbureau Qbic. Het prototype is bijna klaar. De elektrische boot kan 90 minuten lang aan een topsnelheid van 95 kilometer per uur gaan.

Wereldrecordpoging

Meteen na de lancering op de Cannes International Yachting Show in september 2018, staat er al een recordpoging op het programma. “We willen nog in 2018 als allereerste elektrische vaartuig en als allersnelste boot het kanaal oversteken”, legt Dirk De Munter uit. “We willen dat wereldrecord ook officieel laten registreren door het Guinness Book of Records.”

Vandaag kan de elektrische boot al besteld worden. Via een Winwinner-campagne kunnen bootliefhebbers ook mee investeren in het project.