Koekjesfabrikant Lotus Bakeries ambieerde om in 2017 de historisch hoge omzet van 2016 te evenaren. Na de eerste jaarhelft lijkt dat alvast goed te lukken voor het bedrijf uit Lembeke. In de eerste zes maanden van 2017 klom de omzet 1 procent hoger tot 258,9 miljoen euro. Op vergelijkbare basis, zonder wisselkoerseffecten, wordt dat bijna een stijging van 3 procent.

Het betekent wel een stagnering van de verkoop van speculoos, speculoospasta, koekjes en fruitsnacks. Een jaar geleden steeg de omzet nog met 31 procent. “De omzetgroei van 2015 en 2016 was uitzonderlijk. Voordien zaten we meestal op een omzetgroei van 3 of 4 procent”, zegt ceo Jan Boone.

De groepswinst klom begin 2017 wel mooi 3,9 procent hoger tot 31,4 miljoen euro. “De belangrijkste en sterke groei werd gerealiseerd door de gezonde tussendoortjes Natural Foods en speculoos. Ook de verkoop van Lotus Wafels bleef mooi groeien en we hebben de internationalisatie van Lotus Biscoff en spread voortgezet.”

Brexit loert om de hoek

Dat de omzet van koekjesbakker Lotus blijft hangen, heeft veel te maken met de verzwakking van het Britse pond na het Brexit-referendum van eind juni 2016. Het bedrijf uit Lembeke boekt zowat een vijfde van zijn omzet in het Verenigd Koninkrijk, waar het de voorbije jaren twee bedrijven (Natural Balance Foods en Urban Fresh Foods) overnam.

De Britse prijzen werden in de loop van 2017 verhoogd. Lotus Bakeries hoopt dat deze prijsverhogingen in de tweede jaarhelft enig effect hebben op de omzet en de groei.

Verder groeien

Het Belgische bedrijf blijft ondertussen letterlijk aan de groei timmeren. In de nieuwe derde fabriekshal in Lembeke is een eerste productielijn operationeel. In de Verenigde Staten werd de eerste steen gelegd voor de eerste speculoosfabriek buiten België, die in 2019 operationeel moet zijn.

Prijsverhogingen die Lotus doorvoerde om de verzwakking van het Britse pond na de Brexit op te vangen, zullen volgens de fabrikant vooral effect sorteren in de tweede jaarhelft.

“We bouwen verder aan de fundamenten om onze internationale langetermijnambitie waar te maken, met name met Lotus aanwezig te zijn bij meer en meer families wereldwijd en de Natural Foods merken stapsgewijs te internationaliseren.”

Lotus Bakeries telt zo’n 1.450 medewerkers.