Meat&More bekroond met Talent Mobility Award

talmobJanssen Pharmaceutica en Meat&More hebben de eerste editie van de ‘Talent Mobility Award’ van HR-dienstverlener Ascento, onderdeel van t-groep, gewonnen. Janssen Pharmaceutica en Meat&More werden door een professionele jury verkozen als meest wendbare organisaties van België en haalden het daarmee van Center Parcs Europe, FOD Financiën en Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Door twee winnaars te kiezen, toont Ascento aan dat positieve en duurzame inzetbaarheid van werknemers mogelijk is in elke organisatie, van een kmo zoals Meat&More tot een multinational zoals Janssen Pharmaceutica.

De ‘Talent Mobility Award’ werd overhandigd door Geert Volders, directeur Ascento, en Evi Van Acker, ambassadrice van de award. Naast de award winnen de twee bedrijven ook een zeiltocht op de tweemaster T/S Rupel, samen met Evi Van Acker. Het is de eerste keer dat Ascento de ‘Talent Mobility Award’ organiseert. Met deze gloednieuwe award wil Ascento bedrijven in de kijker zetten die inzetten op en oog hebben voor talent binnen hun organisatie.

Geert Volders, directeur Ascento: “Op basis van de vooropgestelde selectiecriteria was er een ex-aequo tussen Janssen Pharmaceutica en Meat&More. Na lang beraad hebben we met de jury unaniem beslist om niet één, maar twee winnaars te kiezen. Hoewel deze twee bedrijven zeer uiteenlopende cases hebben, tonen zij met fierheid en enthousiasme aan hoe positieve en duurzame inzetbaarheid van talenten een absolute meerwaarde voor elk bedrijf kan zijn. De open overlegcultuur van Meat&More met als motto: “de juiste mens op de juiste plaats”, zorgt ervoor dat elk talent van elke werknemer optimaal wordt ingezet. Dit zit echt ingebakken in het DNA van deze organisatie.”

Meat&More uit Aalter is een vleesverwerkend bedrijf met twee winkelformules: Buurtslagers en Bon’Ap. Het bedrijf is actief in alle stappen van de logistieke voedselketen: van inkoop, over verwerking tot verkoop en telt ruimt 1000 werknemers. Meat&More heeft meer dan 130 slagerijen in supermarkten van de ketens Lidl, Smatch, Delhaize en Carrefour, en 22 onafhankelijke maaltijdwinkels onder de naam Bon’Ap. Het ambitieuze bedrijf, dat een case indiende vanuit de
productieafdeling, heeft een cultuur geïnstalleerd van open communicatie en interne mobiliteit. De visie hierbij is duidelijk: “De juiste mens op de juist plaats, waar hij zich thuis voelt”. Om dit te kunnen bereiken moesten leidinggevenden meer tijd kunnen besteden aan hun medewerkers. Het gevolg was dat bepaalde operationele taken, zoals productieplanning, uit het takenpakket van de leidinggevenden werden gehaald. De leidinggevenden werden gestimuleerd en gecoacht om dagelijks met hun medewerkers in gesprek te gaan, ambities te bespreken en kansen te bieden. Wat begon als een project, is intussen uitgegroeid tot een bedrijfscultuur en is ingebed in het Meat&More DNA. Het resultaat is er: veel jobrotatie, talrijke verbetervoorstellen ingediend door medewerkers en een sterke collegialiteit onder tevreden medewerkers.