Meer winst dankzij een webshop? Test het zelf

In de Pop-Up Webshop van KBC kun je testen of een webshop bij je zaak past.

In de Pop-Up Webshop van KBC kun je testen of een webshop bij je zaak past.

Nu steeds meer Belgen zich aan een online aankoop wagen, investeren meer en meer ondernemers in een eigen webshop. En dat is nodig, want in vergelijking met andere landen staat e-commerce hier nog in de kinderschoenen. Met webinars en lifechatsessies met specialisten geeft bank-verzekeraar KBC handelaars die de stap willen zetten een duwtje in de rug.

20 miljoen transacties via Bancontact/Mister Cash, 45 miljoen transacties via Visa/Mastercard. Met een stijging van respectievelijk 35% en 21% nam afgelopen jaar het elektronisch betaalverkeer voor e-commerce in ons land een hoge vlucht. Eindelijk, zou je kunnen zeggen, want terwijl winkeliers in andere landen al lange tijd overstag gingen, bleven ze in België wat aanmodderen. Aangezien de fysieke winkels hier nooit veraf zijn, vonden vele handelaars de stap naar e-commerce geen noodzaak. Maar nu het aantal online shoppers en de gespendeerde bedragen ook in ons land stijgen, komt daar verandering in.

Al is er zeker nog een lange weg te gaan. Volgens cijfers van Unizo doen slechts 3 op de 10 ondernemers vandaag aan e-commerce. De belangrijkste drempels zijn ‘een gebrek aan tijd en kennis’ en ‘de kostprijs’. Veel handelaars blijken bovendien koudwatervrees te hebben. Ze beschouwen e-commerce vooral als een bedreiging voor hun ‘stenen winkel’. Een vrees die onterecht is, vinden ze bij Unizo. “E-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien”

Ook bij KBC zijn ze daarvan overtuigd. Patrick Kindt, directeur marketing & communicatie: “Als de lokale ondernemer naast zijn klassieke verkooppunt zijn producten of diensten ook online aanbiedt, heeft hij een streep voor op de concurrentie.” Komt daar nog bij dat het afzetgebied dankzij een webshop een stuk groter wordt. Lokaal wordt globaal.

Om handelaars te ondersteunen, lanceerde KBC onlangs ‘De Pop-up Webshop’. Op het digitale platform kunnen ondernemers ontdekken of een webshop bij hun zaak past. Handelaars die dat willen, kunnen zich vervolgens kandidaat stellen voor een gratis webshop. Tien ondernemers zullen hun wens uiteindelijk in vervulling zien gaan. Alle deelnemers kunnen tijdens de campagne  chatten met KBC-experts. Bij hen kunnen ze terecht met al hun vragen rond e-commerce. KBC werkt hiervoor ook samen met Unizo, Comeos, BeCommerce en SafeShops.