AALST – Ontex heeft haar derdekwartaalcijfers bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de omzet van de luierfabrikant uit Aalst steeg tot 592,4 miljoen euro in de periode juli-september. Dat is 16,1 procent meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. De winstmarge daalde wel aanzienlijk.

Op vergelijkbare basis groeide het omzetcijfer van Ontex met 4,3 procent, al zijn de 592,4 miljoen euro lager dan de verwachtte 604 miljoen euro.

“Ondanks de uitdagende marktomstandigheden zien we een vooruitgang met een sterke omzetgroei in al onze categorieën”, zegt Charles Bouaziz, ceo van Ontex. “Hoewel onze basisactiviteiten op schema liggen, hebben duurdere grondstoffen, wisselkoerseffecten en een tijdelijk negatief resultaat in onze nieuwe Braziliaanse business tot lagere marges geleid.”

Lage winstmarges

Hoewel Ontex in de eerste jaarhelft nog een winstmarge van 12,3 procent wist te behalen, daalde die in het derde kwartaal tot 11,5 procent. De druk in Brazilië, waar er een prijsslag is voor babyluiers, zal dit jaar vermoedelijk blijven aanhouden. Hetzelfde wordt verwacht van de wisselkoersen en de duurdere grondstoffen, waardoor de winstmarge nog wat zal inkrimpen in het volgende kwartaal.

Ontex gaat wel uit van een positieve omzetontwikkeling in het vierde kwartaal. Die moet een jaaromzet van 2,4 miljard euro mogelijk maken.

Ontex is marktleider in producten voor persoonlijke hygiëne, van babyluiers tot producten voor intieme hygiëne voor vrouwen of oplossingen voor incontinentie bij volwassenen. De groep uit Erembodegem heeft meer dan 8.000 werknemers en is actief in 25 landen.