9789082033762STIMA, de beroepsfederatie van marketingkantoren, kiest elk jaar ook het “marketing book of the year”, zowel aan Nederlandstalige als aan Franstalige zijde. Deze prestigieuze onderscheiding wordt toegekend door een vakjury. De Oost-Vlaming Steven Van Belleghem gaat aan Vlaamse kant met de eer lopen met zijn boek “When digital becomes human” (uitgegeven bij Lannoo Campus).

Van Belleghem beklemtoont daarin dat de klantenrelatie van de toekomst digitaal én menselijk is. In zijn boek toont hij heel verfijnd het belang van beide factoren aan. Iedereen heeft altijd de mond vol over het digitale, waardoor het strategische van het menselijke contact vaak wordt onderschat, aldus de auteur. Hij hoopt dat bedrijven, na het lezen van zijn verhaal, twee maal nadenken over elk aspect van een klantenrelatie, ook al kan de ideale klantenrelatie nooit bereikt worden. De relatie met een klant evolueert immers van dag tot dag. Het boek wil bedrijfsleiders helpen bij het opmaken van hun langetermijnstrategie en voor iedereen met een persoonlijke interesse in de toekomst van klantenrelaties. Steven Van Belleghem is professor Marketing aan Vlerick Business School. Hij heeft zijn eigen consultancybedrjif B-conversational en is een veelgevraagd spreker en coach. (KC)