OUDENAARDE – Restaurants, nieuwe bars en voedingszaken slorpen heel wat media-aandacht op. “Maar dat gaat ten koste van de bakkers en patissiers. Over de stiel en de ambacht van dat beroep wordt niet meer gepraat”, klinkt het bij Kristoffel Burez, zaakvoerder van Brood- en banketbakkerij Burez uit Oudenaarde. Om het thema aan te kaarten, stuurde hij een open brief uit.

Bakkers-patissiers voelen een zware concurrentie door grootwarenhuizen, tankstations, krantenwinkels en anderen die brood of gebak goedkoop kunnen aanbieden. “Dat beseffen we, maar het houdt ons scherp om ons te blijven heruitvinden en de klanten te triggeren met nieuwe smaken en producten zoals desem, exclusieve chocolades en lokale en Fairtradeproducten. Maar dan stel ik me de vraag: Waarom krijgen wij echter niet de erkenning die wij verdienen? Waarom is een chef een rockster en wij niet?”, klinkt het in de open brief.

De aandacht van bloggers en recensenten voor alles wat gebeurt in de wereld van de voeding is heel groot. “Maar waar hebben wij bakkers-patissiers eigenlijk de boot gemist? In tijden waar lokaal (shoppen) het modewoord is geworden, waar ambacht door overheid en middenstandsorganisaties wordt aangemoedigd, lijkt het erop dat er aan de bakkers voorbij wordt gegaan.”

Bakker met visie

Kristoffel Burez startte 15 jaar geleden in Oudenaarde met het maken van kwalitatieve producten. In eigen atelier worden klassiekers zoals tompoes, millefeuilles, confituurtaartjes en éclairs gemaakt, maar de bakker steekt ook heel wat energie in desembroden volgens de laatste technieken met de Paneotrad.

“Ik reken mezelf niet tot de culinaire toppers in onze sector, maar ik heb ook een visie en maak producten die gezien en gegeten mogen worden. Het zou dan ook fijn zijn mochten we hier in gesteund worden”, aldus Kristoffel Burez.