TEMSE – Op zondag 1 april slaat met de Ronde van Vlaanderen de wielergekte in ons land helemaal toe. Een enorm event dat ook heel wat werkgelegenheid creëert. Zo schakelt het Oost-Vlaamse Panama Events, dat sinds 2013 vaste partner van Flanders Classics is, meer dan 600 mensen in.

Panama Events uit Temse is aan een zesde opeenvolgende editie toe als partner van Flanders Classics. Het eventbureau uit Temse is verantwoordelijk voor het volledige organisatorische aspect, gaande van de op- en afbouw van de VIP-dorpen tot de signalisatie, catering en het entertainment.

“Onder Flanders Classics is de Ronde van Vlaanderen uitgegroeid tot een happening die het wielrennen overstijgt. Dat vertaalt zich in een aanzienlijke hoeveelheid extra werkgelegenheid. De cijfers zijn dan ook indrukwekkend. Het hele event zet 620 mensen aan het werk”, klinkt het.

Meer bepaald gaat het om 300 personen voor de catering, 60 mensen voor de security, 50 hostessen voor de ontvangst van de VIP en genodigden, 40 personen om de parkings te beheren, 90 mensen voor de op- en afbouw van de verschillende VIP-dorpen, 40 chauffeurs voor de shuttles, 20 stewards, en 25 personen als event crew voor de organisatie en coördinatie ter plaatse.

Lange voorbereiding

De voorbereiding startte eind februari. Er worden op zeven verschillende locaties VIP-dorpen gebouwd, goed voor meer dan 14.000 vierkante meter aan tenten. Op de dag van de wedstrijd zelf worden er zo’n 7.500 VIPs ontvangen.

“Evenementen zijn steeds vaker een totaalervaring, gericht op beleving. Bijgevolg vragen ze een langere voorbereiding, een meer gedetailleerde uitvoering, en dus ook extra en al dan niet gespecialiseerde medewerkers. Op die manier genereert de eventsector in groeiende mate werkgelegenheid.”

Panama Events is onderdeel van Panama Group dat ook nog uit Panama Sales & Promotion, Panama Logistics en Panama Sport bestaat.