Provinciaal cultuurhuis de Warande uit Turnhout gaat samen met het Gentse Peppered de kansen van datagestuurde marketing voor de culturele sector onderzoeken. Zo worden bijvoorbeeld de mogelijkheden bekeken waarbij culturele instellingen hun publieksbereik via innovatieve marketingstrategieën kunnen vergroten. Het project kadert in een postgraduaat van de Karel de Grote Hogeschool en de Antwerp Management School.

Voor het uitvoeren van de campagnes wordt beroep gedaan op cultureel marketingplatform Peppered. Het Gentse bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve marketingtechnieken die in de commerciële sector al worden toegepast, maar nog niet in de culturele sector. Dankzij samenwerkingen met kennisinstellingen wordt continu kennis ontwikkeld, die terecht komt bij alle aangesloten theaters en podia.

Peppered werkt voor dit project samen met MIcompany uit Amsterdam, een gerenommeerd bedrijf op het gebied van big data analyse. Op initiatief van een groot fonds uit Nederland (VSBfonds) stelt MIcompany zijn kennis nu beschikbaar voor de culturele sector. In eerste testprojecten in Nederland is reeds bewezen dat culturele instellingen hierdoor hun omzet met tientallen procenten kunnen verhogen.

Het Gentse marketingplatform past nu voor het eerst deze kennis in de Belgische culturele sector toe. Het onderzoek met cultuurhuis de Warande maakt deel uit van het postgraduaat Digital Business, een doelgerichte opleiding die gericht is op het toepassen van nieuwe marketinginzichten en -strategieën in de praktijk. De resultaten van het onderzoek worden in maart 2017 verwacht.