Peter Desmyttere : “Bedrijven kunnen veel meer uit Facebook halen”

peterPeter Desmyttere (foto) is zaakvoerder van het marketingadviesbureau uit Sint-Martens-Latem dat zijn naam draagt en van het bedrijf Husky, dat een cloudapplicatie ontwikkelde die op maat van marketeers is geschreven en marketingdata centraal beheert.

“Het blijft me enigszins frustreren”, zegt hij, “dat bedrijven, die zich nochtans goed bewust zijn van het belang van goede content en van de kracht van sociale media, kansen laten liggen door  zo slordig om te gaan met bijvoorbeeld posts op Facebook.  Daarom heb ik nu een e-book geschreven met handige tips voor Faebookpoosts die rendement opleveren.”

Wat meer variatie in de updates en mikken op content die het hart en de geest van de lezer of volger beroert, zou volgens hem immers wonderen kunnen doen. “Het komt er in de eerste plaats op aan nu eens een emotionele en dan weer een intellectuele snaar te raken”, geeft hij aan. “Het eerste doe je door entertainende of emotioneel getinte updates te schrijven, het tweede door informatieve bijdragen te posten. Pas wanneer emotie en ratio in evenwicht zijn, kan je je volledige volgerspubliek gaan bespelen. Door enkel voor emotie of ratio te kiezen bij het schrijven van je updates, bereik je in theorie eigenlijk maar de helft van je doelpubliek.”

Peter Desmyttere geeft het voorbeeld van een lingeriezaak die enkel foto’s van de nieuwe collecties toont. “Dat is te eenzijdig op de emotionele kant mikken”, zegt hij. “Het posten van tips en adviezen, checklists, wist je datjes of links naar interessante artikelen op de eigen website of op externe websites zal de emotie/ratio-verdeling meer in evenwicht brengen. Of denk ook aan een vastgoedkantoor dat zich louter beperkt tot het adverteren van nieuwe huizen, met af en toe een link naar een nieuwe wetgeving. Te rationeel, toch? Die kan de tijdslijn toch ook uitbreiden met wat humoristische filmpjes over vastgoed, met interieurbeelden die doen dromen, met een leuk citaat of met een blik achter de schermen van het kantoor.”

Tegelijk wijst de marketingspecialist er ook op dat de content niet vervelend of saai mag worden. . “De lingeriezaak die elke dag ofwel een productshoot of een tip brengt, verveelt op den duur ook. In mijn e-book dat vooral wil inspireren, geef ik een menukaart van de meest gebruikte types updates waarmee een merk of bedrijf kan communiceren met volgers op Facebook.”