Postbuzz lanceert aanval op commercieel drukwerk

postbuzz-team-300x149Postbuzz,  met maatschappelijke zetel in Gent, is een initiatief van de Gentse ondernemer Geert Van Boven (links op de foto) en van Nick Decrock (midden op de foto), dat eind vorig jaar werd gelanceerd. Het gaat om een digitaal prikbord waarop buurtbewoners en lokale handelaars, verenigingen en overheden hyperlokale informatie kunnen raadplegen en uitwisselen.

Postbuzz heeft nu onderzoek gedaan naar de belangstelling voor lokaal nieuws en aanbiedingen van handelszaken in de buurt en concludeert daaruit dat de Vlaamse stadsbewoner de stapels commercieel drukwerk in zijn brievenbus stilaan beu geraakt. In Antwerpen, Gent en Hasselt kleeft gemiddeld vier op de tien inwoners een sticker op de brievenbus om aan te duiden dat ze geen ongevraagde reclame willen ontvangen. Slecht nieuws voor een markt die nu nog goed is voor circa 300 miljoen euro per jaar.

“De brievenbus heeft duidelijk buikpijn van al dat commercieel drukwerk – zo’n zes miljard folders per jaar in Vlaanderen alleen al”, zegt Nick Decrock, ceo van Postbuzz. “Infobladen en winkelfolders blijven desondanks wel populair, voornamelijk bij een wat oudere bevolking. Bijna zes op de tien Vlamingen geeft aan dat ze die wekelijks lezen. Maar daarvoor doet men steeds vaker een beroep op digitale alternatieven. Ruim 60 procent van de Vlamingen geeft een voorkeur aan digitale folders, en zowat één op drie leest ze liefst zelfs uitsluitend digitaal. Vooral de websites van handelaren worden het drukst bezocht.”

“De klassieke eenzijdige distributie is nog niet dood, maar gaat voorbij aan de wensen van de moderne consument”, zegt Decrock. “ Als handelaars hun potentiële klanten willen blijven bereiken, gaan ze innovatiever voor de dag moeten komen en meer moete inzetten op de digitale folder. met Postbuzz bieden wij hen in elk geval een mooi alternatief.”