Liesbeth Van de Velde, Brand Design Manager van PrimaDonna, en Erwin Van Laethem, ceo Van de Velde

PrimaDonna heeft de award gewonnen voor best verkopend Europees lingeriemerk 2016 van het tijdschrift Intima. Lingerieboetieks uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland stemden voor het merk van het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde uit Schellebelle. De prijs werd uitgereikt tijdens het Salon International de la Lingerie in Parijs.

“We zijn uitzonderlijk blij met deze award”, zegt Erwin Van Laethem, ceo Van de Velde. “Hij toont immers aan dat retailers en consumenten onze collecties waarderen, zowel voor de perfecte pasvorm als de mooie ontwerpen. Meer dan ooit horen we van fans op onze sociale media hoe gelukkig ze zijn PrimaDonna ontdekt te hebben.” Naast PrimaDonna zijn ook Marie Jo en Andres Sarda bekende merken van Van de Velde.

Lingeriefabriekant Van de Velde wil samen met andere partijen het Franse kantbedrijf Noyon overnemen. Het bedrijf werd begin dit jaar failliet verklaard. De rechtbank van koophandel van Boulogne-sur-Mer beslist nu over het overnamebod. De vennootschap zal voor 80 procent worden overgenomen door Van de Velde, Etam, La Perla en MAS Holdings, de Sri Lankaanse partner van Noyon. Het management en personeel krijgen een minderheidsbelang van 10 procent krijgen, de overige aandelen gaan naar de Noord-Franse familie Noyon

Het Oost-Vlaamse bedrijf werd in 1919 opgericht door Achiel en Margaretha Van de Velde. Van de Velde, met hoofdkantoor in Schellebelle, boekte in 2016 een omzet van 206,6 miljoen euro. Het bedrijf focust zich vooral op Europa en Noord-Amerika, maar voegde daar recent ook China, Hong Kong en het Midden Oosten aan toe.