extHet marktonderzoeksbureau Profacts, dat tien jaar geleden werd opgericht en  waarin onlangs een belang werd genomen van 40% door Duval Union,  kon de afgelopen jaren en sterke groei neerzetten. Het bureau dankt dit onder meer aan het inzetten op nieuwe technologie en dat is niet onopgemerkt gebleven.    

“Brussels Airport vroeg ons onlangs om te onderzoeken hoe de luchthaven nog meer bezoekersvriendelijk kan gemaakt worden”, zeggen de orpichters Timothy Desmet en Stijn De Rammelaere. “Concreet betekent dit dat wij aan honderd mensen zullen vragen om de luchthaven te testen. Daarbij zal innovatieve technologie worden toegepast. Tijdens het volledige bezoek aan de luchthaven – vanaf de aankomst en totdat de mensen op het vliegtuig stappen – zullen onder andere de oogbewegingen en het stressniveau van de bezoekers gemeten worden.”

Hiervoor maakt Profacts gebruik van een technologie die onder andere op MIT (Massachusetts Institute of Technology) werd ontwikkeld. Via een nieuw ontwikkelde app op de smartphone zullen de deelnemers aan het onderzoek bovendien alle elementen die ze storend vinden in de luchthaven kunnen registreren en doorgeven.

“Op die manier zal in kaart gebracht worden waar de grote stresszones in de luchthaven zich bevinden en of er bepaalde signalisatie- of aankondigingsborden aangepast moeten worden”, geeft Timothy Desmet nog aan. “De bedoeling is dat de reizigers in de toekomst hun reis zo ontspannen en vlot mogelijk kunnen aanvatten. Deze opdracht bewijst dat ondernemingen die echt “customer centric” denken steeds meer mogelijkheden hebben om te onderzoeken hoe klanten hen percipiëren.”