Start-up Dutch & Dillon, een samenwerking tussen het Aalterse Winston Wolfe en het Gentse Seriewoordenaar, heeft Quink gelanceerd. Het gaat om een mobiele applicatie die online learning aan het principe van een dagkalender koppelt.

Met Quink krijg de gebruiker elke dag een notificatie dat er een nieuw grapje, weetje of spreekwoord klaar staat. Daarbij hoort steeds een stukje learning content in de vorm van een poll, video, vraag of veiligheidstip. Die worden dan gekoppeld aan het bedrijfsmatige. “Via het dagprincipe blijft de informatie fris. Bovendien kan de zaakvoerder of HR-verantwoordelijke met de antwoorden uit die polls aan de slag gaan en kan hij of zij in de statistieken opvolgen in hoeverre en door wie het wordt geraadpleegd”, legt Hannes Dedeurwaerder van copywritingbureau Seriewoordenaar uit.

“Het idee is ontstaan vanuit de vaststelling dat professionele input vaak via een tweet, Facebookpublicatie, memo of dergelijke komt. Daarnaast zijn bedrijfsopleidingen veelal statisch en van lange duur. Werknemers verliezen er al snel een halve dag mee, en als HR-verantwoordelijke weet je niet of ze er met hun volle aandacht bij waren. Met Quink spelen we daar op in”, aldus Mathias Vermeulen van Winston Wolfe, gespecialiseerd in learning en technology.

De uitwerking van Quink is gebaseerd op de scheurkalender. “Mensen die een scheurkalender in huis hebben hangen, vinden het fijn om in de ochtend het blaadje af te trekken en de mop of het weetje te lezen”, zegt Hannes Dedeurwaerder. “En het is een succesvol gegeven, want wie kent de scheurkalender nu niet? Een versie 2.0 van deze klassieker drong zich op, maar dan op maat van bedrijven.”