Na twee jaar zit de samenwerking tussen mediagroep De Persgroep en de Gentse start-up Realo er op. Ze hadden elk de helft in handen van de Belgische joint venture Realo Belgium, die de technologische knowhow van Realo moest combineren met de expertise van De Persgroep op het vlak van zoekertjes en mediaruimte. De mediagroep laat de controle over de Belgische tak van Realo nu volledig over aan de oorspronkelijke oprichters.

Realo zag in 2015 het levenslicht. Lorenz Bogaert, Toon Coppens en Nicolas Van Eenaeme, serie-ondernemers die eerder al het sociale netwerk Netlog en de datingsite Twoo uit de grond stampten, waren de bezielers van het verhaal. Via nieuwe technologie en data-analyses willen ze het klanten makkelijker maken om een geschikte woning te vinden.

Terwijl Realo de nadruk wilde leggen op de analyse van data, was Realo Belgium voor De Persgroep vooral een platform om advertenties te verkopen. Realo Group gaat nu op eigen kracht verder en koopt de resterende 50 procent in de joint venture over van de mediagroep.

Momenteel heeft Realo 1 miljoen bezoekers. Dat cijfer willen de oprichters de komende maanden de hoogte induwen door naar het buitenland te kijken. De Gentse start-up is ook al actief in Spanje en Frankrijk en lonkt ook naar Nederland.