GENT – Gent is naast Brussel en Leuven één van de sterkste steden in België op vlak van creativiteit, connectiviteit en technologische innovatie. Samen vormen ze de bakermat voor een nieuwe globale trend: de nieuwe renaissance. Die is in België goed voor 28.296 extra jobs tegen 2030. Dat zijn de conclusies van een onderzoek dat door technologiebedrijf Huawei, IDA (Institute of Arts and Ideas) en trend consultancy bureau Kjaer Global uitgevoerd werd.

De New Renaissance Hotspots-studie toont aan hoe we nu, honderden jaren na de oorspronkelijke renaissance, een gelijkaardige evolutie meemaken die gedreven wordt door technologische innovaties die de wereld door elkaar schudden. Handelsroutes hebben plaatsgemaakt voor supersnelle internetconnecties, en de sterren van de nieuwe renaissance zijn geen kunstenaars zoals Pieter Bruegel de Oude, maar programmeurs, ICT-specialisten en alledaagse consumenten met toegang tot de nieuwste technologieën.

Gent is creatieve hotspot in België

Het IDA bracht in kaart welke steden het sterkst scoren op creativiteit, connectiviteit en innovatie, de drie pijlers waaruit deze nieuwe renaissance zich ontwikkelt. In ons land scoren Brussel, Gent en Leuven het sterkst. Gent, met zijn historische haven, verbindt al eeuwenlang mensen en steden en is een schoolvoorbeeld omwille van de manier waarop het verschillende gemeenschappen samenbrengt via initiatieven zoals het Lichtfestival, DOK, … In verhouding zijn er in Gent het meeste aantal uitgaansplekken met live muziek in België, wat vaak een creatievere en inclusievere gemeenschap met zich meebrengt.

28.296 nieuwe jobs

Op dit moment is de toegevoegde waarde van de culturele en creatieve industrie in België vijf keer hoger dan die van de farmaceutische industrie en zes keer hoger dan die van de automotive industrie. Door de creatieve renaissance gaan daar nog een heel aantal nieuwe jobs bijkomen in België. Zo spreekt de studie van 18.190 jobs tegen 2025 en 28.296 tegen 2030. En die jobs zijn niet allemaal voor de hand liggend:

  • Curator van persoonlijke identiteit: zorgt ervoor dat al onze online persona coherent en gealigneerd zijn
  • Robotrechtenactivist: waakt over een eerlijke behandeling van huishoudelijke en industriële robots
  • Internet of Things-architect: ontwikkelt nieuwe systemen en ordent de verschillende circuits van het groeiende aantal apparaten die verbonden worden met het internet
  • Cellulaire landbouwer: ontwikkelt landbouwproducten op basis van celculturen. Bijvoorbeeld vlees dat gemaakt wordt zonder dieren of melk zonder koeien. Ethisch verantwoord en duurzaam.

Kernindicatoren

De resultaten werden berekend op basis van een heel aantal kernindicatoren in kaart gebracht: het aantal jobs in de creatieve sector en de kennissector, de interesse voor en betrokkenheid bij digitale en culturele activiteiten, en tenslotte de diversiteit en integratie van nieuwe technologieën. Hierin werden ook afstudeercijfers onder de loep genomen van de creatieve en technologiegebaseerde studierichtingen, en het aantal octrooiaanvragen in de IT-sector.