zsamsoniteKoffergigant Samsonite, met Europees hoofdkwartier in Oudenaarde, betaalde een goede maand geleden 1,8 miljard dollar om zijn Amlerikaanse branchegenoot Tumi Holdings over te nemen.

Die overname kadert in de ambitieuze plannen van de nieuwe CEO Ramesh Tainwala om tegen 2020 een omzet te halen van 5 miljard dollar.

Hij rekent daarvoor onder meer op de sterke groei van de middenklasse in zijn geboorteland India, maar ook op de sterke hang naar reizen bij jonge mensen en op een stijging van de onlineverkopen.

Aan de Indian Economic Times  legde hij uit waarom hij erop vertrouwt dat het mogelijk zal zijn om die ambitie waar te maken. “Onze sector wordt eigenlijk niet beïnvloed door macro-economische factoren. In China is er bijvoorbeeld al twee tot drie jaar sprake van een duidelijke economische groeivertraging, maar tijdens het eerste kwartaal van 2016 lagen de uitgaven van de consumenten voor toerisme er liefst 30% hoger dan tijdens het eerste trimester van 2015. Ook in Europa en de Verenigde Staten hebben we gezien dat mensen zelfs tijdens een grote economische crisis niet stoppen met reizen. De wereldorganisatie voor toerisme verwacht dat de sector de komende vijf jaar jaarlijks met 5 tot 6% zal blijven groeien.  Ook al omdat jonge mensen niet meer in de eerste plaats aan het bezitten van een huis of een wagen denken, maar vooral willen reizen. Om onze omzet de komende vier jaar te verdubbelen moeten we groeicijfers neerzetten van 12 tot 14%. De laatste jaren zijn we daar telkens in geslaagd door marktaandeel te winnen in productcategorireën en prijssegmenten waar we nog niet echt tot de top behoorden. Als we die strategie kunnen voortzetten, dan zullen we ons doel halen. Ook rugzakken en aktentassen moeten bijdragen tot de verdere groei. En natuurlijk is ook onlineverkoop belangrijk. Nu is die goed voor 6% van onze globale omzet, maar ik verwacht dat dit percentage de komende drie à vijf jaar kan stijgen tot 25%.”